OBTAINING A SEMANTIC DIFFERENTIAL FOR ASSESSING THE PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL IMPACT OF AN ONLINE EVENT

Authors

  • Pavel Yu. Yezhov Ural State Pedagogical University
  • Aleksander V. Smirnov Ural State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2024-1-65-69

Keywords:

semantic universals, assessment, psychological and pedagogical impact, online event

Abstract

Since the information environment influences people’s behavior, it is essential to develop tools that will measure the degree of its influence. The most productive tool would be the method of psychosemantics, which allows to present the area of meanings, adequate to the reflected experience in human consciousness. The analysis of meanings allows us to obtain a toolkit for measuring the effectiveness of an educational event. Semantic analysis of the generalized characteristics by the participants of the online event allowed us to identify a list of semantic universals that can be used to assess the psychological and pedagogical impact.

Author Biographies

Pavel Yu. Yezhov, Ural State Pedagogical University

кандидат педагогических наук, доцент кафедры общей психологии и конфликтологии

Aleksander V. Smirnov, Ural State Pedagogical University

доктор психологических наук, профессор, профессор кафедры общей психологии и конфликтологии

References

Grasping the Intentions of Others with One’s Own Mirror Neuron System / M. Iacoboni, I. Molnar-Szakacs, V. Gallese, G. Buccino, J. Mazziotta, G. Rizzolatti // PLOS Biology. 2005. Vol. 3.

Gallese V., Keysers C., Rizzolatti G. A unifying view of the basis of social cognition // TRENDS in Cognitive Sciences. 2004. Vol. 8, No. 9.

Rizzolatti G., Arbib M. Language within our grasp // Trends in Neuroscience (TINS). 1998. No. 21.

Черниговская Т. В. Зеркальный мозг, концепты и язык: цена антропогенеза // Физиологический журнал им. И. М. Сеченова. 2006. Т. 92, № 1. С. 84-99.

Rizzolatti G., Fogassi L., Gallese V. Neurophysiological mechanisms underlying the understanding and imitation of action // Neuroscience. 2001. Vol. 2.

Серкин В. П. Методы психосемантики: учеб. пособие для студентов вузов. М.: АСПЕКТ-ПРЕСС, 2004. 206 с.

Жукова Н. В. Информационно-культурная среда и субъект познания // Актуальные проблемы психологии и конфликтологии: сб. науч. ст. / отв. ред. С. А. Минюрова. Екатеринбург, 2010. 112 с.

Серкин В. П. Методы психологии субъективной семантики и психосемантики: учеб. пособие для вузов. М.: Пчела, 2008. 382 с.

Ежов П. Ю. Критерии включения игры в детскую игровую программу // Известия Уральского федерального университета. Сер. 1: Проблемы образования, науки и культуры. 2016. № 2 (150). С. 158-163.

Published

2024-03-14

Issue

Section

Псих. науки: Педагогическая псих., психодиагностика цифр. образовательных сред