MODERN APPROACHES TO TEACHING HOW TO READ FICTION IN THE ORIGINAL LANGUAGE

Authors

  • Natalya V. Maizenger Altai State Pedagogical University
  • Irina G. Sukhanova Altai State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2024-1-39-45

Keywords:

intermediality, Michael Frayn, original text, flipped classroom, understanding

Abstract

Learning how to read fiction in the original language is an integral part of foreign language teachers training and requires the use of modern methods of blended learning. The purpose of this work is to develop a method of reading the novel “Headlong” by Michael Frayn using the “flipped classroom” technique. As a result, we published a student’s book, the content of which is structured in accordance with the theory of text understanding types. The article focuses on the results of the study.

Author Biographies

Natalya V. Maizenger, Altai State Pedagogical University

кандидат филологических наук, доцент, доцент кафедры английского языка

Irina G. Sukhanova, Altai State Pedagogical University

кандидат филологических наук, доцент, зав. кафедрой английского языка

References

Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). URL: https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages/level-descriptions (дата обращения: 20.11.2023).

Денисова О. Д. К вопросу о нейрофизиологической организации процесса чтения и ее учете при обучении чтению // Теория и практика общественного развития. 2013. № 7. С. 100-103.

Пасов Е. И. Программа-концепция коммуникативного иноязычного образования «Развитие индивидуальности в диалоге культур». М.: Просвещение, 2000. 161 с.

James S. (and others) A Longitudinal Randomized Trial of a Sustained Content Literacy Intervention From First to Second Grade: Transfer Effects on Students’ Reading Comprehension // Journal of Educational Psychology. 2023. Vol. 115, No. 1. P. 73-98. URL: https://doi.org/10.1037/edu0000751 (дата обращения: 20.11.2023).

Рахманина М. Б. Обучение чтению на иностранном языке как компонент многоосевого образования (к вопросу о реализации педагогической категории «метод обучения» в конкретной методике обучения) // Вестник Томского государственного университета. 2006. № 291. С. 244-248.

Богин Г. И. Филологическая герменевтика в Тверском университете // Вестник Российского университета дружбы народов. Сер.: Литературоведение. Журналистика. 2001. № 5. С. 86-91.

Hedge T. Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford University Press, 2008. 464 p.

Crystal D. The Cambridge Encyclopedia of Language. Third edition Cambridge: Cambridge University Press, 2015. 516 p.

The Flipped Classroom: A Twist On Teaching Stacy M.P. Schmidt, California State University, Bakersfield, USA David L. Ralph, Pepperdine University, USA.

Strayer J. F. The effects of the Classroom Flip on the Learning Environment: a Comparison of Learning Activity in a Traditional Classroom and a Flip Classroom that Used an Intelligent Tutoring System. Dissertation for the Degree Doctor of Philosophy, Ohio State University, 2007. 231 p.

Bergman J., Sams A. Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day.International Society for Technology in Education, 2012. 112 p.

Schmidt S. M. P., Ralph D. L. The Flipped Classroom: A Twist On Teaching // Contemporary Issues in Education Research (CIER). 2016. Vol. 9 (1). P. 1-6. URL: https://doi.org/10.19030/cier.v9i1.9544 (дата обращения: 20.11.2023).

Веряев А. А., Самбетова Р. А. Архитектоника традиционного и дистанционного учебного процесса в вузе // Вестник Алтайского государственного педагогического университета. 2021. № 3 (48). С. 27-32. DOI 10.37386/2413-4481-2021-3-27-32.

Howard J., Major J. Guidelines for Designing Effective English Language Teaching Materials, 2004. URL: https://www.researchgate.net/(дата обращения: 20.11.2023).

Bergmann J., Sams A. Flipped Learning: Gateway to Student Engagement. Eugene, Oregon: International Society for Technology in Education, 2014. 169 p.

Геллер Л. Экфрасис, или Обнажение приема. Несколько вопросов и тезис // Невыразимо выразимое: экфрасис и проблемы репрезентации визуального в художественном тексте. М.: Новое литературное обозрение, 2013. С. 44-60.

Майзенгер Н. В., Суханова И. Г. Искусство и история в современной британской художественной литературе (по роману Майкла Фрейна «Одержимый») = Art and History in Contemporary British Fiction (Headlong by Michael Frayn). Барнаул: АлтГПУ, 2023. URL: https://books.altspu.ru/items/show/204 (дата обращения: 06.02.2024).

Published

2024-03-14

Issue

Section

Педагогические науки: Методология и технология профессионального образования