DYNAMICS OF PARENTS’ CONSCIOUSNESS THROUGH INVOLVEMENTIN PARTNERSHIP WITH THE SCHOOL

Authors

  • Tatyana A. Ryazanova Novosibirsk State Pedagogical University
  • Zoya I. Lavrentyeva Novosibirsk State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2024-1-5-10

Keywords:

educational process, parent education, formation of conscious parenting, levels of consciousness of parenting components

Abstract

The article presents the research results of the pedagogical conditions that form conscious parenthood in the family’s partnership with the school. The change in the consciousness of parenthood has been proven by pedagogical means. The study involved parents with one to three school-age children. Data collection and analysis was carried out using interactive programs such as Google Forms, Excel, Stat Tech v. 3.1.6 and classical methods such as data verification, comparison, interpretation, generalization and others. The results obtained prove the dependence of parental consciousness on involvement in the educational process. This fact determines the novelty of the research.

Author Biographies

Tatyana A. Ryazanova, Novosibirsk State Pedagogical University

старший преподаватель кафедры педагогики и психологии Института истории, гуманитарного и социального образования

Zoya I. Lavrentyeva, Novosibirsk State Pedagogical University

доктор педагогических наук, профессор, профессор кафедры педагогики и психологии Института истории, гуманитарного и социального образования

References

Ермихина М. О. Формирование осознанного родительства на основе субъективно-психологических факторов: автореф. дис. … канд. психол. наук. Казань, 2004. 22 с.

Рязанова Т. А. Партнерские отношения семьи и школы как педагогическое условие формирования осознанного родительства // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Сер.: Гуманитарные науки. 2022. № 11. С. 101-105.

Любицкая К. А. Родительская вовлеченность в формирование образовательного пространства детей: автореф. дис. … канд. пед. наук. М., 2020. 18 с.

What is Parent Engagement in Early Leaning? Depends Who You Ask / Deborah Gross, Amie F. and ets. URL: https://doi.org/10.1007/s10826-019-01680-6 (дата обращения: 19.01.2024).

Замолоцких Е. Г. Семья и школа социальные партнеры (исторический аспект) // Педагогика и психология образования. 2012. № 1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/semya-i-shkola-sotsialnye-partnery-istoricheskiy-aspekt (дата обращения: 12.12.2023).

Лаврентьева З. И. Партнерские отношения семьи и школы в контексте современных социальных процессов // Комплексный подход к сопровождению семьи: история, тенденции развития, современные технологии помощи и поддержки: сборник статей Международной научно-практической конференции: в 2 ч. / под общ. ред. В. С. Васильевой, С. В. Росляковой. Челябинск: Юж.-Урал. науч. центр РАО, 2020. Ч. 2. С. 8-14.

Тест «Сознательное родительство» (М. О. Ермихина). URL: https://dip-psi.ru/psikhologicheskiye-testy/post/test-soznatelnoe-roditelstvo-m-s-ermihina (дата обращения: 12.12.2023).

STATTECH = Статистическая обработка данных. URL: https://stattech.ru (дата обращения: 12.12.2023).

Published

2024-03-14

Issue

Section

Педагогические науки: Общая педагогика, история педагогики и образования