PECULIARITIES OF EMOTIONAL INTELLIGENCE OF ADOLESCENTS PRONE TO VICTIM BEHAVIOR

Authors

  • Tatyana G. Bobchenko Vladimir State University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2024-2-50-57

Keywords:

adolescence, victimization, victimhood, victim behavior, emotional intelligence

Abstract

The paper examines the features of emotional intelligence characteristic of adolescents prone to victim behavior. Theoretical analysis of primary sources and the results of the author’s empirical research serves as the foundation for research. The research methods used in the paper include theoretical methods (analysis, generalization of primary sources), collection of empirical data (testing), processing of results (mathematical statistics). Conclusions are drawn about the differences in the emotional intelligence of adolescents: 1) who are not prone to victim behavior, who are prone to it and who have unrealized and realized victimization, 2) who are prone to various types of victim behavior.

Author Biography

Tatyana G. Bobchenko, Vladimir State University

кандидат психологических наук, доцент, доцент кафедры социальной педагогики и психологии педагогического института

References

Давыдова Ю. В. Эмоциональный интеллект: сущностные признаки, структура и особенности проявления в подростковом возрасте: автореф. дис.. канд. психол. наук. М., 2011. 22 с.

Фефелова Е. А. Эмоциональный интеллект как фактор жизнестойкости подростков // 30 лет Конвенции о правах ребенка: современные вызовы и пути решения проблем в сфере защиты прав детей: сборник материалов Международной научно-практической конференции, 17 ноября 2020 г., Екатеринбург. Екатеринбург: РГППУ, 2020. С. 443-447.

Забара Л. И., Кремешкова С. Н., Лебедева Ю. В. Эмоциональный интеллект и групповая сплоченность у подростков // Педагогическое образование в России. 2021. № 4. С. 131-141.

Андронникова О. О. Онтогенетическая концепция виктимности личности: дис.. д-ра психол. наук. Новосибирск, 2018. 498 с.

Шейнов В. П. Взаимосвязь виктимизации и эмоционального интеллекта: половозрастные особенности // Вестник РУДН. Сер.: Психология и педагогика. 2019. Т. 16, № 3. С. 377-392.

Вишневецкий К. В. Виктимизация: факторы, условия, уровни // Теория и практика общественного развития. 2014. № 4. С. 226-227.

Люсин Д. В. Современные представления об эмоциональном интеллекте // Социальный интеллект: теория, измерения, исследования: сборник статей. М.: Институт психологии РАН, 2004. С. 129-140.

Алиева Э. М., Раабе В. В. Особенности эмоционального интеллекта у подростков, вовлеченных в ситуацию буллинга в разных ролях // Психология - наука будущего: материалы X Международной конференции молодых ученых, Москва, 16-17 ноября 2023 года. М.: Институт психологии РАН, 2023. С. 17-20.

Данилова М. А., Юдеева Т. В. Психологические особенности эмоциональной сферы подростков, склонных к виктимному поведению // Вестник Тверского государственного университета. Сер.: Педагогика и психология. 2019. № 2 (47). С. 53-65.

Дерксен К. С. Виктимное поведение подростка как следствие его эмоционального интеллекта // Роль психолого-педагогических исследований в инновационном развитии общества: сборник статей Международной научно-практической конференции, Саратов, 15 ноября 2019 года. Саратов: ООО «Аэтерна», 2019. С. 46-49.

Зубова К. Ю. Повышение эмоционального интеллекта как фактор профилактики виктимного поведения подростков в ситуации школьного буллинга // Молодежная наука и современность: материалы 86-й Международной научной конференции студентов и молодых ученых, посвященной 86-летию КГМУ, Курск, 22-23 апреля 2021 года: в 3 т. Курск: Курский государственный медицинский университет, 2021. Т. III. С. 99-102.

Лежнина Л. В., Пиркина В. Г. Взаимосвязь эмоционального интеллекта и склонности к социально опасному поведению у обучающихся подросткового возраста // Образовательный вестник «Сознание». 2021. Т. 23, № 7. С. 27-34.

Тимофеев А. В., Емельянова М. Ю., Шутова О. И. Нарушения эмоционального интеллекта, как фактор повышения виктимности подростка // Личность в экстремальных условиях и кризисных ситуациях жизнедеятельности. 2014. № 4. С. 226-233.

Prediction of Victimization Based on Emotional Intelligent with Mediating Role of Loneliness and Empathy: A Structural Equation Modeling Approach / A. Balootbangan, A. Mahvelaty, Z. Zamani, F. Abdpoor, S. Hassanvandi // Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences. 2023. 17 (2). URL: https://doi.org/10.5812/ijpbs-123998 (дата обращения: 10.02.2024).

Emotional Intelligence as a Protective Factor against Victimization in School Bullying / B. León-Del-Barco, S. M. Lázaro, M. I. Polo-Del-Río, V. M. López-Ramos // International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020. 17 (24). URL: https://doi.org/10.3390/ijerph17249406 (дата обращения: 10.02.2024).

The Role of Emotional Intelligence on Psychological Adjustment and Peer Victimization in a Sample of Spanish Adolescents / E. Cañas, J. F. Estévez, E. Estévez, D. Aparisi // Front Psychol. 2020. 11. URL: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.600972 (дата обращения: 10.02.2024).

The role of emotional intelligence in the maintenance of adolescent dating violence perpetration / L. Fernández-González, E. Calvete, I. Orue, A. Echezarraga // Personality and Individual Differences. 2018. 127. URL: https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.01.038 (дата обращения 10.02.2024).

Relationship between Emotional Intelligence, Victimization, and Academic Achievement in High School Students / A. M. Martínez-Martínez, C. Roith, J. M. Aguilar-Parra, A. Manzano-León, J. M. Rodríguez-Ferrer, R. López-Liria // Social Sciences. 2022. 11 (6). URL: https://doi.org/10.3390/socsci11060247 (дата обращения: 10.02.2024).

Brief report: Emotional intelligence, victimisation and bullying in adolescents /j. Lomas, C. Stough, K. Hansen, L. A. Downey // Journal of Adolescence. 2012. 35 (1). URL: https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2011.03.002 (дата обращения: 10.02.2024).

Emotional intelligence, victimisation, bullying behaviours and attitudes / C. Schokman, L. A. Downey, J. Lomas, D. Wellham, A. Wheaton, N. Simmons, C. Stough // Learning and Individual Differences. 2014. 36. P. 194-200. URL: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2014.10.013 (дата обращения: 10.02.2024).

What bridges the gap between emotional intelligence and suicide risk in victims of bullying? A moderated mediation study / C. Quintana-Orts, L. Rey, S. Mérida-López, N. Extremera // Journal of Affective Disorders. 2019. 245. P. 798-805. URL: https://doi.org/10.1016/j.jad.2018.11.030 (дата обращения: 10.02.2024).

Published

2024-06-14

Issue

Section

Псих. науки: Педагогическая псих., психодиагностика цифр. образовательных сред