COOPERATION OF TEACHERS AND PARENTS IN THE PROCESS OF HARMONIOUS DEVELOPMENT OF A GIFTED CHILD
DOI:
https://doi.org/10.37386/2413-4481-2024-3-5-10Keywords:
giftedness, difficulties, teachers, parents, relationshipsAbstract
The paper studies the problems and difficulties that a gifted child, his or her parents and teachers face in the process of individual development, as well as effective support of a gifted child by his parents and teachers. The professional and personal qualities of teachers in working with gifted children in secondary schools are considered. The functions of teachers and parents in the development of a gifted child are determined. Theoretical and empirical research methods were used. The conditions for close cooperation between participants in the pedagogical process (teachers and parents) in the formation of favorable opportunities for the development of children’s giftedness have been identified.References
Савенков А. И. Ваш ребенок талантлив: детская одаренность и домашнее обучение. Ярославль: Академия развития, 2002. 352 с.
Weyns T., Preckel F., Verchueren K. Teachers-in-training perceptions of gifted children’s characteristics and teacher-child interactions: an experimental study // Teaching and Teacher Education. 2021. Vol. 97. Art. 103215. DOI https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103215.
Грушецкая И. Н., Щербинина О. С. Взаимодействие одаренных школьников с микросоциумом как условие их социального развития // Перспективы науки и образования. 2018. № 5 (35). С. 136-144. DOI 10.32744/pse.2018.5.15.
Зайцева О. А. Педагогическое сопровождение родителей одаренных детей // Современная образовательная среда: теория и практика: сборник материалов V Международной научно-практической конференции. Чебоксары: Интерактив плюс, 2019. С. 40-43. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=37615117 (дата обращения: 22.07.2024).
The cooperation between family and school as an important aspect in the development of gifted children / G. F. Gali, A. V. Fakhrutdinova, G.Y. Grevtsova, A. I. Gali // Humanities and Social Sciences Reviews. 2019. Vol. 7 (4). Р. 422-426. DOI https://doi.org/10.18510/hssr.2019.7457.
Гали Г. Ф. Комплексный характер одаренности: зарубежный опыт. Казань: Изд-во Казан. ун-та, 2016. 120 с. URL: https://repository.kpfu.ru/?p_id=129856# (дата обращения: 22.07.2024).
Очерцова Л. И., Воробьева Л. Н. Работа с одаренными детьми в школе (из опыта работы) // Вестник научных конференций. 2021. № 31 (67). С. 105-106. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=45770020 (дата обращения: 22.07.2024).
Здорик А. С. Педагогические кадры как критерий оценки качества обучения одаренных детей // Инновации. Наука. Образование. 2020. № 21. С. 100-105. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=44282134 (дата обращения: 22.07.2024).
Yazdani S., Daryei G. Parenting styles and psychosocial adjustment of gifted and normal adolescents // PACIFIC Science Review B: Humanities and Social Sciences. 2016. Vol. 2 (3). Р. 100-105. DOI https://doi.org/10.1016/j.psrb.2016.09.019.
Тупикина Я. М. Особенности воспитания одаренных детей дошкольного возраста. URL: https://urok.1sept.ru/articles/676667 (дата обращения: 01.04.2024).
Ратнер Ф. Л. Качество образования: педагогический аспект // Высшее образование в России. 2019. № 28 (12). С. 87-96. DOI https://doi.org/10.31992/0869-3617-2019-28-12-87-96.
Боброва И. А., Чурсинова О. В. Семья как развивающая среда для одаренного ребенка. URL: http://www.rusnauka.com/29_NIOXXI_2012/Psihologia/8_117847.doc.htm (дата обращения: 22.07.2024).
Нурбалина Г. К. Практические советы родителям одаренных детей. URL: https://www.den-za-dnem.ru/page.php?article=1025 (дата обращения: 22.07.2024).
Белова Е. С. Детско-родительские отношения в семье с одаренным дошкольником. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/detsko-roditelskie-otnosheniya-v-semie-s-odarennym-doshkolnikom/viewer (дата обращения: 22.07.2024).
Забара И. В. Особенности проявления внутриличностных конфликтов у одаренных детей // Интернаука. 2016. № 21 (2). С. 51-52. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=27809151 (дата обращения: 22.07.2024).