FACTORS IN THE EMERGENCE OF SOCIO-PSYCHOLOGICAL MALADJUSTMENT AS THE CAUSES OF INTERNAL ILL-BEING OF HIGH SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Kseniya G. Semyonova Moscow State University of Psychology & Education

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2024-3-69-73

Keywords:

socio-psychological maladaptation, factors of socio-psychological maladjustment, external factors of maladaptation, internal factors of maladjustment, teenager, student, high school student

Abstract

Socio-psychological maladaptation is the basis of the internal disadvantage of adolescents, as well as the cause of school failure of students, which determines the particular relevance of studying this phenomenon. The paper presents an analytical review of existing foreign and domestic research and the definition of the concept of “Socio-psychological maladaptation”. Based on theoretical analysis, the main factors in the emergence of socio-psychological maladjustment in adolescents are presented. Current issues and vectors for further research are identified.

Author Biography

Kseniya G. Semyonova, Moscow State University of Psychology & Education

педагог-психолог отдела мониторинга и координации деятельности психологической службы в системе образования Федерального координационного центра по обеспечению психологической службы в системе образования Российской Федерации

References

Anderson J. The impact of family structure on the health of children: Effects of divorce // The Linacre Quarterly. 2014. Vol. 81, № 4. Р. 378-387.

Gerstein E. D. Family interactions and developmental risk associated with early cognitive delay: Influences on children’s behavioral competence // Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology. 2018. Vol. 47, № 1. Р. 100-112.

Sbicigo J. B., Dell’Aglio D. D. Family environment and psychological adaptation in adolescents // Psicologia Reflexão e Crítica. 2012. Vol. 3, № 25. Р. 615-622.

Прачук С. Ю. Сущность социальной адаптации подростков // ScienceTime. 2014. № 10 (10). С. 324-335.

Варламова А. Я. Школьная адаптация подростков. Волгоград: ВолГУ, 2001. 144 с.

Рашитова Л. С. Образ Я в картине мира дезадаптированных подростков: дис. … канд. психол. наук. СПб., 2020. 206 с.

Волкова С. В. Картина мира подростка из дисфункциональной семьи // Мир науки, культуры, образования. 2016. № 3. C. 219-232.

Постовалова Г. И. О факторах, определяющих адаптационную способность человека // Психологические и социально-психологические особенности адаптации студентов. Ереван, 1973. С. 18-19.

Молодцова Т. Д. Объективные и субъективные источники, способствующие дезадаптации детей в семье // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2014. № 3-1. С. 72-83.

Abedinia N.Comparison of predisposing and effective factors on divorce application between men and women // Journal of Family and Reproductive Health. 2012. Vol. 6, № 2. Р. 65-72.

Молодцова Т. Д. Основные виды и типы подростковой дезадаптации // Концепт. 2013. № 5. С. 33-52.

Motamedi V. Family environment on emotional, social, and academic adaptation of adolescents: A study of middle school students // Journal of Education and Learning (EduLearn). 2020. Vol. 14, № 4. Р. 550-557.

Лотякова А. М. Феномен интернет-зависимости у подростков // Гуманитарные научные исследования. 2016. № 12. URL: http://human.snauka.ru/2016/12/18115 (дата обращения: 18.06.2024).

Егоров А. Ю. Интернет-зависимости // Интернет-зависимость: психологическая природа и динамика развития / под ред. А. Е. Войскунского. М.: Акрополь, 2009. С. 29-55.

Зверева Н. В., Рощина И. Ф. Проблемы дизонтогенеза в клинической психологии // Культурно-историческая психология. 2008. Т. 4, № 3. С. 39-42.

Алмазов Б. Н. Психическая и средовая дезадаптация несовершеннолетних. М.: Юрайт, 2020. 180 с.

Published

2024-09-27

Issue

Section

Псих. науки: Педагогическая псих., психодиагностика цифр. образовательных сред