MENTORING AS AN EFFECTIVE FORM OF ASSISTANCE TO YOUNG PROFESSIONALS DURING THEIR ADAPTATION TO THE LABOR MARKET

Authors

  • Gleb A. Kalashnikov Amur State University of Humanities and Pedagogy

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2024-4-43-49

Keywords:

mentoring, mentor, young specialist, forms of mentoring

Abstract

The article discusses the main approaches to mentoring, describes the key difficulties and difficulties of a young specialist at the beginning of his work at the enterprise, reveals the concept of mentoring, shows how mentoring has changed in modern society. The purpose of the article is to study mentoring in the field of professional development on the basis of institutions of higher education and on the example of the organization of a mentoring system and its impact on the adaptation of young professionals at the Far Eastern Projecting and Surveying Institute of Transport Network Construction.

Author Biography

Gleb A. Kalashnikov, Amur State University of Humanities and Pedagogy

аспирант 1-го курса обучения института педагогики и психологии

References

Богданова О. В. Современные практики наставничества: от создания условий для адаптации молодого специалиста до формирования профессиональных компетенций педагога // Красноярское образование: вектор развития. 2021. № 1 (4). С. 100-101. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=50335412 (дата обращения: 13.05.2024).

Научное менторство в вузах // Министерство науки и высшего образования Российской Федерации: [официальный сайт]. URL: https://minobrnauki.gov.ru/press-center/news/novosti-ministerstva/21474/?sphrase_id=7911439 (дата обращения: 13.05.2024).

Etzkorn K. B. Are you my mentor? A study of faculty mentoring relationships in US higher education and the implications for tenure // International Journal of Mentoring and Coaching in Education. 2020. Vol. 9 (3). P. 221-237. URL: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/IJMCE-08-2019-0083/full/html (дата обращения: 13.05.2024).

Инновационные стратегии реализации наставничества // Государственное бюджетное учреждение дополнительного профессионального образования Республики Дагестан «Дагестанский институт развития образования»: [сайт]. URL: https://media.caspian.agency/school_371/documents/documents/Инновационные%20стратегии2.docx (дата обращения: 13.05.2024).

Career training with mentoring programs in higher education: Facilitating career development and employability of graduates / U. C. Okolie, C. A. Nwajiuba, M. O. Binuomote // Education + Training. 2020. Vol. 62, № 3. P. 214-234. URL: https://doi.org/10.1108/ET-04-2019-0071 (дата обращения: 13.05.2024).

Гиндес Е. Г., Троян И. А., Кравченко Л. А. Наставничество в высшем образовании: концепция, модель и перспективы развития // Высшее образование в России. 2023. Т. 32, № 8-9. С. 110-129. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/nastavnichestvo-v-vysshem-obrazovanii-kontseptsiya-model-i-perspektivy-razvitiya (дата обращения: 13.05.2024).

Абрамова П. А. Традиционные и современные модели научного наставничества над студентами // XXIII Уральские социологические чтения. Личность, культура, общество: наследие Л. Н. Когана и современность: материалы Всероссийской научно-практической конференции (Екатеринбург, 17-18 марта 2023 г.). C. 208-212. URL: https://elar.urfu.ru/handle/10995/127725 (дата обращения: 13.05.2024).

Журин В. С., Султанов М. У. Наставничество как эффективная форма помощи молодым специалистам // Методология развития наставнической деятельности на региональном уровне: материалы всероссийского методологического семинара. Хабаровск: Тихоокеанский государственный университет, 2024. С. 56-61. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=59993849 (дата обращения: 13.05.2024).

Published

2024-12-05

Issue

Section

5.8.7. Методология и технология профессионального образования