SPECIFICS OF TUTORING IN RUSSIA AND ABROAD
DOI:
https://doi.org/10.37386/2413-4481-2024-3-25-30Keywords:
education, private tutor, tutoring, learning technologies, government regulationAbstract
The paper aims to analyze tutoring in Russia and abroad. The research was conducted on the basis of a discursive analysis of the sources of domestic and foreign authors. The article discusses the features of tutoring in Russia, Germany and China. The results of the study showed that tutoring services are in high demand due to two main factors: insufficient level of public/private education and in order to pass state exams in the best way. The study provides an initial understanding of the approaches to the tutoring system in Russia, Germany and China.References
Конституция Российской Федерации (принята всенародным голосованием 12.12.1993, с изменениями, одобренными в ходе общероссийского голосования 01.07.2020). URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_28399/(дата обращения: 06.06.2024).
Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон № 273-ФЗ от 29.12.2012. URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/(дата обращения: 06.06.2024).
Wei Zhang. Taming the Wild Horse of Shadow Education: The Global Expansion of Private Tutoring and Regulatory Responses. Shanghai: Routledge, 2023. 172 р.
Bray M. Private Supplementary Tutoring: Comparative Perspectives on Patterns and Implications // A Journal of Comparative Education. 2006. V. 36, № 4. P. 515-530.
Глузман Н. А. Тьюторство как современная модель педагогической профессии // Проблемы современного педагогического образования. 2022. № 74-2. С. 63-66.
Крылова Н. Г. Факторы удовлетворенности трудом педагогов-репетиторов // Вестник Костромского государственного университета. Сер.: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2018. № 1. С. 33-36.
Жуковска А. А. Репетитор и/или индивидуальный преподаватель // Проблемы современного образования. 2021. № 4. С. 164-170.
Го Хуэйчжэнь. Развитие тьюторства в международной и отечественной педагогической практике // Современное педагогическое образование. 2020. № 1. С. 13-17.
Колесникова Е. Функционирование ассоциаций, агентств, компаний по реализации тьюторства: компаративный аспект международного опыта // Norwegian Journal of Development of the International Science. 2020. № 52-2. С. 28-30.
Наумова A. A. Репетиторство как частная преподавательская практика: анализ зарубежного опыта // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2018. № 2 (53). С. 126-132.