THE ROLE OF THE TEACHER IN DEVELOPING CIVIC ENGAGEMENT IN SECONDARY SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Tatyana A. Miroshina Kuzbass State Agrarian University named after V. N. Poletskov

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2024-4-13-17

Keywords:

school, homeroom teacher, student civic engagement, level of development of civic engagement

Abstract

The article presents the results of a pedagogical experiment in civic engagement development conducted by a homeroom teacher, giving detailed description of the teacher’s activities. Student self-analysis was used as a reference in measuring the level of development of civic engagement. The conducted research allowed us to come to the conclusion that civic engagement development in students is a complex and multifaceted, but manageable process, in which the leading role is played by the teacher/homeroom teacher.

Author Biography

Tatyana A. Miroshina, Kuzbass State Agrarian University named after V. N. Poletskov

кандидат педагогических наук, доцент, доцент кафедры педагогических технологий

References

Федеральный проект «Патриотическое воспитание». URL: https://edu.gov.ru/national-project/projects/patriot/(дата обращения: 21.10.2024).

Гребенникова В. М., Мартынов М. Л. Формирование конструктивной гражданской позиции у старшеклассников, участвующих в военно-патриотических мероприятиях // ЦИТИСЭ. 2021. № 1 (27). С. 221-229. DOI 10.15350/2409-7616.2021.1.20.

Пец О. Н. Проблема формирования активной гражданской позиции личности в педагогической литературе // Самарский научный вестник. 2020. Т. 9, № 2 (31). С. 270-273. DOI 10.17816/snv202310.

Мирошина Т. А. Формирование гражданской позиции студентов вуза на современном этапе развития общества // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер.: Психолого-педагогические науки. 2022. Т. 19, № 3. С. 115-128. DOI 10.17673/vsgtu-pps.2022.3.8.

Белева О. А., Гусева Н. В., Паздерина Л. М. Активизация гражданской позиции подростков через создание и реализацию социальных проектов в условиях отдаленной сельской школы (из опыта работы) // Педагогика современности. 2023. № 3 (27). С. 5-9.

Горбунова Н. В., Комарова Э. П., Махина Н. С. Гражданская позиция педагога в современном образовании // Гуманитарные науки (г. Ялта). 2020. № 3 (51). С. 77-83.

Асафова Т. Ф. Организация социально-полезной деятельности в разновозрастных детских объединениях по месту жительства как основа гражданско-патриотического воспитания // Народное образование Якутии. 2023. № 3 (128). С. 8-10.

Скрипкина Е. М. Сопричастность как форма воспитания гражданской позиции у школьников в условиях проведения специальной военной операции // Social Phenomena and Processes. 2022. № 1. С. 80-89.

Published

2024-12-05

Issue

Section

5.8.1. Общая педагогика, история педагогики и образования