REPRESENTATION OF BULLYING BY TEACHERS WITH DIFFERENT LEVELS OF CONFLICT RESILIENCE
DOI:
https://doi.org/10.37386/2413-4481-2024-4-72-79Keywords:
bullying, conflict resilience, conflict, teachers, educationAbstract
The article presents the results of the empirical study aimed at comparing teachers’ representations of bullying (forms, causes, frequency) among those with different levels of conflict resilience. The data was obtained as a result of a survey of 1,785 teachers in the Khabarovsk Territory. The research results indicated that teachers with low levels of conflict resilience are less likely to notice manifestations of bullying, recognized bullying processes, and intervene in bullying situations. In contrast, teachers with high levels of conflict resilience encounter severe forms of bullying less frequently and are more effective in counteracting them.References
Голикова Т. В., Мухаммед С. С. Решение педагогических задач как средство подготовки учителей к созданию школьной образовательной среды без буллинга // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. 2016. № 2 (36). С. 131-138.
Бочавер А. А., Жилинская А. В., Хломов К. Д. Школьная травля и позиция учителей // Социальная психология и общество. 2015. Т. 6, № 1. С. 103-116.
Бочавер А., Горлова Н., Хломов К. Проблема буллинга в контексте образовательной среды: опрос сотрудников школ // Психологические исследования. 2021. № 14 (76). URL: https://doi.org/10.54359/ps.v14i76.138 (дата обращения: 17.08.2024).
Стратийчук Е. В., Чиркина Р. В. Позиция учителя в школьном буллинге // Современная зарубежная психология. 2019. Т. 8, № 3. С. 45-52.
Colpin H., Bauman S., Menesini E. Teachers’ responses to bullying: Unravelling their consequences and antecedents // Introduction to the special issue. In European Journal of Developmental Psychology. 2021. URL: https://doi.org/10.1080/17405629.2021.1954903 (date of request: 17.08.2024).
Новикова М. А., Реан А. А. Влияние школьного климата на возникновение травли: отечественный и зарубежный опыт исследования // Вопросы образования. 2019. № 2. С. 78-97.
Волкова И. В. Подростковый буллинг и стиль общения педагога // Научное мнение. 2017. № 5. С. 56-63.
Burger C., Strohmeier D., Kollerová L. Teachers Can Make a Difference in Bullying: Effects of Teacher Interventions on Students’ Adoption of Bully, Victim, Bully-Victim or Defender Roles across Time // Journal of Youth and Adolescence. 2022. Vol. 51 (12). URL: https://doi.org/10.1007/s10964-022-01674-6 (date of request: 17.08.2024).
Telling an Adult at School about Bullying: Subsequent Victimization and Internalizing Problems / T. Shaw, M. A. Campbell, J. Eastham, K. C.Runions, C. Salmivalli, D. Cross // Journal of Child and Family Studies. 2019. Vol. 28 (9). URL: https://doi.org/10.1007/s10826-019-01507-4 (date of request: 17.08.2024).
Campbell M., Whiteford C., Hooijer J. Teachers’ and parents’ understanding of traditional and cyberbullying // Journal of School Violence. 2019. Vol. 18 (3). URL: https://doi.org/10.1080/15388220.2018.1507826 (date of request: 17.08.2024).
A multilevel perspective on the climate of bullying: Discrepancies among students, school staff, and parents / T. E. Waasdorp, E. T. Pas, L. M. O’Brennan, C. P. Bradshaw // Journal of School Violence. 2011. Vol. 10 (2). URL: https://doi.org/10.1080/15388220.2010.539164 (date of request: 17.08.2024).
Ey L. A., Campbell M. Australian Early Childhood Teachers’ Understanding of Bullying // Journal of Interpersonal Violence. 2022. Vol. 37 (15-16). URL: https://doi.org/10.1177/08862605211006355 (date of request: 17.08.2024).
Халикова Л. Р. Проблема буллинга в образовательных организациях глазами детей и педагогов // Вестник практической психологии образования. 2019. № 3 (3). С. 74-82. URL: https://doi.org/10.17759/bppe.2019160304 (дата обращения: 17.08.2024).
O’Brien S. O., Campbell M., Whiteford C. A. Review of Factors Affecting Teacher Intervention in Peer Bullying Incidents: A Call for More Nuanced Professional Development // Journal of School Violence. 2023. Vol. 23 (3). P. 308-318. URL: https://doi.org/10.1080/15388220.2023.2289117 (date of request: 17.08.2024).
Yoon J., Sulkowski M. L., Bauman S. A. Teachers’ Responses to Bullying Incidents: Effects of Teacher Characteristics and Contexts // Journal of School Violence. 2016. Vol. 15 (1). P. 91-113. URL: https://doi.org/10.1080/15388220.2014.963592 (date of request: 17.08.2024).
Крылова А. А., Крылова Н. Г. К вопросу об изучении особенностей отношения к буллингу педагогов // Вестник Костромского государственного университета. Сер.: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2019. Т. 25, № 3. С. 37-39. URL: https://doi.org/10.34216/2073-1426-2019-25-3-37-39 (дата обращения: 17.08.2024).
Асмаловская О. А., Бобровникова Н. С. К вопросу об изучении особенностей отношения к буллингу педагогов // Colloquium-Journal. 2020. № 22-1 (74). С. 25-26.
Алимова Н. А., Гареев О. Р. Конфликтологическая культура педагога образовательного учреждения // Тенденции развития науки и образования. 2020. № 63-6. С. 21-24. URL: https://doi.org/10.18411/lj-07-2020-196 (дата обращения: 17.08.2024).
Бурлаков С. В., Хлебников А. С. Конфликтоустойчивость учителя в поликультурном образовательном пространстве // Бюллетень науки и практики. 2020. Т. 6, № 11. С. 390-395. URL: https://doi.org/10.33619/2414-2948/60/48 (дата обращения: 17.08.2024).
Жуковская Н. А. Развитие конфликтоустойчивости педагога // Известия Саратовского университета. Новая серия. Сер.: Философия. Психология. Педагогика. 2016. Т. 16, № 2. С. 216-220.
Петросянц В. Р. Психологическая характеристика старшеклассников, участников буллинга в образовательной среде, и их жизнестойкость. СПб., 2011. 190 с.
Фетискин Н. П., Козлов В. В., Мануйлов Г. М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. М.: Изд-во Института психотерапии, 2002. 490 с.
Яремчук С. В., Бакина А. В. Взаимосвязь конфликтоустойчивости педагогов и их удовлетворенности отношениями с разными субъектами профессиональной деятельности // Проблемы психологического благополучия: материалы международной научно-практической конференции / отв. ред. С. А. Водяха, Ю. Е. Водяха. Екатеринбург: УрГПУ; Фергана, 2022. С. 189-197.
Калашникова М. Б. Аутопсихологическая компетентность учителя как условие психологической безопасности учащихся // Герценовские чтения: психологические исследования в образовании. 2018. № 1-2. С. 81-87.
The links between students’ relationships with teachers, likeability among peers, and bullying victimization: the intervening role of teacher responsiveness / C. Longobardi at all. // European Journal of Psychology of Education. 2022. Vol. 37 (2). URL: https://doi.org/10.1007/s10212-021-00535-3 (date of request: 17.08.2024).
Jungert T., Piroddi B., Thornberg R. Early adolescents’ motivations to defend victims in school bullying and their perceptions of student-teacher relationships: A self-determination theory approach // Journal of Adolescence. 2016. Vol. 53. URL: https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2016.09.001 (date of request: 17.08.2024).