STRUCTURING STUDY MATERIAL BY IDENTIFYING KEY TASKS AS A TOOL IN DEVELOPING FIELD INDEPENDENCE IN SCHOOLCHILDREN (CASE STUDY: GEOMETRY CLASSES)

Authors

  • Oksana A. Tyshchenko Altai State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2024-4-55-60

Keywords:

Psychophysiological features, features of perception, utility dependence, field independence, test of the included shapes, structuring of educational material, basic geometric configuration, the key task

Abstract

An important component of a teacher’s professional development is understanding the influence of students’ psychophysiological characteristics on learning success, the ability to predict possible difficulties in students’ perception of the material, and mastery of techniques for structuring educational material that reduce these difficulties. The article considers field dependence and field dependence as stylistic features of thinking that affect the success of learning geometry. The presented methodological techniques for structuring educational material take into account the usefulness of a significant number of students.

Author Biography

Oksana A. Tyshchenko, Altai State Pedagogical University

кандидат педагогических наук, доцент кафедры математики и методики обучения математике

References

Шарыгин И. Ф. Рассуждения о концепции школьной геометрии. М.: Изд-во Московского центра непрерывного математического образования, 2000. 56 с. URL: https://www.mathedu.ru/text/sharygin_rassuzhdeniya_o_kontsepstii_shkolnoy_geometrii_2000/p0/(дата обращения: 31.08.2024).

Ященко И. В., Высоцкий И. Р., Семенов А. В. Методические рекомендации для учителей, подготовленные на основе анализа типичных ошибок участников ЕГЭ 2023 года по математике. URL: https://doc.fipi.ru/ege/analiticheskie-i-metodicheskie-materialy/2023/ma_mr_2023.pdf (дата обращения: 31.08.2024).

Методика обучения математике: учебник для академического бакалавриата: в 2 ч. / под ред. Н. С. Подходовой, В. И. Снегуровой. М.: Юрайт, 2019. Ч. 1. 274 с.

Холодная М. А. Когнитивные стили как проявление своеобразия индивидуального интеллекта. Киев: КГУ, 1990. 344 с.

Преснякова К. А. Базовые геометрические конфигурации в задачах на подобие // Актуальные проблемы математического образования в школе и вузе: материалы X Международной научно-практической конференции, г. Барнаул, 24-25 октября 2019 года / под науч. ред. И. В. Кисельникова, И. Г. Кулешовой. Барнаул: АлтГПУ, 2019. С. 122-124.

Дидактические основы математики в общем образовании: учебное пособие / Э. К. Брейтигам, И. В. Кисельников, И. Г. Кулешова, О. А. Тыщенко. Барнаул: АлтГПУ, 2021. 236 c.

Published

2024-12-05

Issue

Section

5.8.7. Методология и технология профессионального образования