PEDAGOGICAL INTERNSHIP AS A FACTOR IN MINIMIZING PROFESSIONAL SKILL DEFICITS IN FUTURE TEACHERS

Authors

  • Natalya S. Belousova Ural State Pedagogical University
  • Alena Al. Postnikova Ural State Pedagogical University
  • Pavel Yu. Ezhov Ural State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2024-4-68-71

Keywords:

school-university partnership, continuing pedagogical education, pedagogical internship

Abstract

Foreign universities with a high assessment of teacher training pay great attention to the development of meta-subject competencies and practical orientation. Active teaching methods, formative assessment, and individualization are not used enough in Russia. In order to minimize the educational deficits of students in a number of Russian universities, a pedagogical internship is being tested. The authors aim to analyze the new educational form as a condition for minimizing professional skill deficits in future teachers by reflecting on foreign and domestic experience is given, and outlining promising areas of internship.

Author Biographies

Natalya S. Belousova, Ural State Pedagogical University

кандидат психологических наук, доцент, директор Центра школьно-университетского партнерства

Alena Al. Postnikova, Ural State Pedagogical University

доктор исторических наук, профессор кафедры всеобщей истории и методики преподавания исторических дисциплин

Pavel Yu. Ezhov, Ural State Pedagogical University

кандидат педагогических наук, доцент кафедры общей психологии и конфликтологии

References

Крутецкий В. А. Педагогические способности, их структура, диагностика, условия формирования и развития: учеб. пособие / В. А. Крутецкий, Е. Г. Балбасова. М.: Прометей, 1991. 109 с.

Демина Л. С., Насонов Д. Б. Возможности профессиональной пробы для становления акмеориентированной системы воспитательной работы в педагогическом вузе // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2017. № 12 (189). С. 30-36.

Деркач А. А., Кузьмина Н. В. Акмеология: пути достижения вершин профессионализма. М.: Российская академия управления, 1993. 168 с.

Цифровые горизонты развития педагогического образования / А. Н. Макаренко, Л. Г. Смышляева, Н. Н. Минаев, О. М. Замятина // Высшее образование в России. 2020. Т. 29, № 6. С. 113-121.

Асмолов А. Г., Левит М. В. Культурная антропология вариативного образования // Наука и практика воспитания и дополнительного образования. 2007. № 2. С. 3-26.

Леонтьев Д. А. Три мишени: личностный потенциал - зачем, что и как? // Образовательная политика. 2019. № 3 (79). С. 10-16.

Ясвин В. А. Моделирование образовательной среды. М., 1997. 230 с.

Jensen B., Downing Ph., Clark A. Preparing to Lead. URL: https://ncee.org/wp-content/uploads/2017/09/PreparingtoLeadSingapore092617.pdf (дата обращения: 20.08.2024).

Минюрова С. А., Белоусова Н. С. Педагогическая интернатура в контексте профессионального становления учителя // VI Виртуальный Международный форум по педагогическому образованию: сборник научных трудов. Казань, 2020. Ч. IV. С. 296-301.

Published

2024-12-05

Issue

Section

5.3.4. Педагогическая психология, психодиагностика цифровых образовательных сред