OPPORTUNITIES FOR TEACHING THE RUSSIAN LANGUAGE IN THE CONTEXT OF THE OFFICIAL LANGUAGE POLICY AND THE ACTUAL LANGUAGE USAGE (CASE STUDY: MODERN AFGHANISTAN)

Authors

  • Marina S. Nebolsina Altai State Pedagogical University
  • Tatyana P. Sukhoterina Altai State Pedagogical University
  • Muhammad O. Sulaiman Kabul Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2024-4-18-22

Keywords:

Afghanistan, language situation, language policy, “soft power”, Russian as a foreign language, promotion of the Russian language, teaching the Russian language

Abstract

The relevance of the study lies in the current contradiction between the intensification of the policy of the Russian Federation in the field of promoting the Russian language abroad and the insufficient study of the actual language usage and the language policy of the “host” countries. Research in this area is necessary to identify, form and implement mechanisms for promoting the Russian language in a particular region, as well as the possibilities of teaching the Russian language. The language situation and language policy determine both the actual and legal and educational status of the language in the country.

Author Biographies

Marina S. Nebolsina, Altai State Pedagogical University

кандидат филологических наук, доцент кафедры общего и русского языкознания и методики преподавания русского языка как иностранного

Tatyana P. Sukhoterina, Altai State Pedagogical University

кандидат филологических наук, доцент кафедры общего и русского языкознания и методики преподавания русского языка как иностранного

Muhammad O. Sulaiman, Kabul Pedagogical University

преподаватель кафедры русского языка

References

Nye J. S., Jr. Soft Power: The Means to Success in World Politics. New York: Public Affairs Group, 2004. 191 p.

Селезнева Л. В., Северская О. И., Саакян Л. Н. Имиджевые характеристики русского языка в аспекте политики «мягкой силы» // Русистика. 2021. Т. 19, № 3. С. 271-284.

Концепция государственной поддержки и продвижения русского языка за рубежом. URL: http://special.kremlin.ru/catalog/keywords/82/events/50644 (дата обращения: 10.07.2024).

Афганьяр Н. Особенности развития российско-афганского сотрудничества в сфере культуры и образования на современном этапе // Каспийский регион: политика, экономика, культура. 2023. № 1 (74). С. 48-51.

Виноградов В. А. Языковая ситуация // Лингвистический энциклопедический словарь / гл. ред. В. Н. Ярцева. М.: Советская энциклопедия, 1990. С. 616-617.

Дубровская Т. В. Государственный язык, языковая ситуация и языковая политика: репрезентации в тексте Федерального закона «О государственном языке Российской Федерации» // Научный диалог. 2020. № 10. С. 37-48.

Дешериев Ю. Д. Языковая политика // Лингвистический энциклопедический словарь / гл. ред. В. Н. Ярцева. М.: Советская энциклопедия, 1990. С. 616-617.

Биткеева А. Н. Языковая политика // Социолингвистика. 2021. № 2 (6). C. 213-226.

Термины и понятия лингвистики: Общее языкознание. Социолингвистика: словарь-справочник / Т. В. Жеребило. Назрань: Пилигрим, 2011. 486 с.

Хай У. Ш. У. Система образования в школах Афганистана // Шуйская сессия студентов, аспирантов, педагогов, молодых ученых: материалы ХIII Международной научной конференции, Москва - Иваново - Шуя, 25 сентября 2020 г. / отв. ред. А. А. Червова. Иваново: Изд-во Иван. гос. ун-т, 2020. С. 67-68.

Published

2024-12-05

Issue

Section

5.8.1. Общая педагогика, история педагогики и образования