INTERDISCIPLINARY APPROACH TO DESIGNING LABORATORY COURSE CONTENT FOR DATABASE LIFE CYCLE DISCIPLINES

Authors

  • Anastasiya S. Lagokha Altai State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2025-2-38-45

Keywords:

database design, study of database design methodology, design life cycle

Abstract

This study examines the development of professional competencies through an interdisciplinary approach to designing laboratory course content for database-related disciplines, including “Design Workshop”, “Information Systems Design” and “Databases”, as well as industrial practice within the “03.09.03 Applied Informatics” curriculum. The research analyzes the core professional educational program, identifies key competencies, and proposes a methodology for structuring interdisciplinary laboratory coursework based on database life cycle technology. The presented approach integrates theoretical knowledge with practical skills development across related disciplines, offering a comprehensive framework for curriculum design in applied informatics education.

Author Biography

Anastasiya S. Lagokha, Altai State Pedagogical University

кандидат педагогических наук, доцент кафедры информационных технологий института информационных технологий и физико-математического образования

References

Рынок систем управления и обработки данных в Российской Федерации: текущее состояние и перспективы развития. URL: https://www.csr.ru/upload/iblock/26a/swogkcus54ne2jaqcn5r98cq8hiu4d3p.pdf (дата обращения: 22.04.2025).

Крёнке Д. Теория и практика построения баз данных. 8-е изд. СПб.: Питер, 2006. 800 с.

Когаловский М. Р. Энциклопедия технологий баз данных. М.: Финансы и статистика, 2002. 800 с.

Дейт К. Дж. Введение в системы баз данных. 7-е изд. М.: Вильямс, 2001. 1072 с.

Одинцов И. О. Профессиональное программирование. Системный подход. СПб.: БХВ-Петербург, 2002. 512 с.

Published

2025-06-16

Issue

Section

5.8.7. Методология и технология профессионального образования