THE STRATEGY OF CONSCIOUS READING SCIENTIFIC TEXTS IN ENGLISH
DOI:
https://doi.org/10.37386/2413-4481-2025-2-61-67Keywords:
hermeneutics, content analysis, reader’s model, scientific text, comprehension, conscious readingAbstract
Contemporary academic research requires scholars across all scientific disciplines to actively incorporate international perspectives and methodologies into their work. The purpose of this article is to describe the way how to read and interpret scientific texts in English. The objective hermeneutics method and content analysis method were applied to develop a strategy of conscious reading scientific text in English. The article focuses on the genre features of the scientific text in general and the language representation of scientific knowledge in English. The article proposes a description of the reader-researcher model, the formation of which contributes to effective understanding of the text.References
Кулиш В. В., Матвеева Н. А., Тумбаева Н. В. Структура информационной культуры участников образовательного процесса // Вестник Алтайского государственного педагогического университета. 2019. № 3 (40). С. 28-32.
Исследовательская лингводидактика по русскому языку: теория, практика, инновации: монография / Т. М. Балыхина, М. С. Нетесина, С. А. Юрманова [и др.]. М.: Российский университет дружбы народов (РУДН), 2016. 598 с.
ФГОС 44.06.01 Образование и педагогические науки (уровень подготовки кадров высшей квалификации). URL: https://fgos.ru/fgos/fgos-44-06-01-obrazovanie-i-pedagogicheskie-nauki-uroven-podgotovki-kadrov-vysshey-kvalifikacii-902/(дата обращения: 01.03.2025).
Методические рекомендации по вопросам формирования функциональной грамотности. М.: [б. и.], 2022. 136 с.
Методы анализа текста и дискурса / С. Тичер, М. Мейер, Р. Водак, Е. Веттер. Xарьков : Гуманитарный центр, 2009. 356 с.
Блох М. Я., Алешина Е. Ю. Стратегия и тактика объединения дисциплин для исследовательского действия в лингвистике // Язык: мультидисциплинарность научного знания. 2023. № 6. С. 5-10.
Майзенгер Н. В., Суханова И. Г. Современные подходы к обучению чтению оригинального художественного текста // Вестник Алтайского государственного педагогического университета. 2024. № 1 (58). С. 39-45.
Эко У. Роль читателя. Исследования по семиотике текста. СПб.: Симпозиум, 2007. 502 с.
Крюкова О. П. Концептуальное моделирование в лингводидактике: результаты, проблемы, перспективы // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2010. № 600. С. 104-112.
A Longitudinal Randomized Trial of a Sustained Content Literacy Intervention From First to Second Grade: Transfer Effects on Students’ Reading Comprehension / J. S. Kim, M. A. Burkhauser, J. E. Relyea, J. B. Gilbert, E. Scherer // Journal of Educational Psychology, American Psychological Association. 2023. Vol. 115, № 1. Р. 73-98.
Чикова О. А., Максимова О. А., Мельникова М. Л. Структурные модели организации когнитивных навыков в обучении // Вестник Алтайского государственного педагогического университета. 2023. № 3 (56). С. 67-74.
Стеблецова А. О., Науменко Ю. Н. Заголовки английских и русских научных статей: дискурсивно-когнитивные особенности // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2019. № 4 (820). С. 161-179.
Кожина М. Н. О речевой системности научного стиля сравнительно с некоторыми другими: учеб. пособие. Пермь: ПГУ, 1972. 395 с.
Котюрова М. П., Баженова Е. А. Культура научной речи: текст и его редактирование: учеб. пособие, 2-е изд., перераб. и доп. М.: Флинта: Наука, 2008. 280 с.
Жеребило Т. В. Словарь лингвистических терминов. Изд. 4-е, испр. и доп. Назрань: Пилигрим, 2005. 376 с.
Серова И. Г. Этнокультурный потенциал эпистемических наречий в английском языке // Функционально-когнитивный анализ языковых единиц и его аппликативный потенциал: материалы II международной научной конференции, Барнаул, 8-10 октября 2014 года. Барнаул: АлтГПА, 2014. С. 265-267.
Porush D. A Short Guide to Writing about Science. New York: HarperCollins College Publishers, 1995. 275 p.
Heffernan K., Teufel S. Identifying Problems and Solutions in Scientific Text // Scientometrics. 2018. Vol. 116, № 2. P. 1367-1382.
Halliday M. A. K. The Language of Science. London, New York: Continuum, 2024. 243 p.
Zwiers J. Building academic language: essential practices for content classrooms. San Francisco: Jossey-Bass; Newark, DE: International Reading Association, 2008. 295 p.
Dudley-Evans T., St John M. J. Developments in English for Specific Purposes. A Multidisciplinary Approach. Cambridge: CUP, 1998. 301 p.
Scarcella R. Academic English: A conceptual framework. URL: https://escholarship.org/uc/item/6pd082d4 (дата обращения: 01.03.2025).
The Great Equalizer. URL: https://www.britannica.com/(дата обращения: 01.03.2025).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Для публикации статьи в журнале «Вестник Алтайского государственного педагогического университета» автору необходимо заключить лицензионный договор с федеральным государственным бюджетным образовательным учреждением высшего образования «Алтайский государственный педагогический университет» (ФГБОУ ВО «АлтГПУ»).