METHODOLOGICAL SUPPORT FOR VISUALIZATION TECHNOLOGIES IN WORKING WITH PRESCHOOL TEACHERS

Authors

  • Ksenia V. Mukina Altai State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2025-4-20-25

Keywords:

visualization, visual technologies, visual content, visual aids, speech development

Abstract

This article reveals issues related to the use of visualization technologies in preschool education. It addresses the risks associated with the active introduction of visual imagery that may not align with the developmental norms of early childhood. The article describes new visualization technologies that not only transform traditional approaches but also open up new opportunities for developing preschool children’s speech. These technologies enable children to engage actively with visual content, thereby supporting their speech development.

Author Biography

Ksenia V. Mukina, Altai State Pedagogical University

аспирант

References

Аранова С. В. Формирование культуры визуализации учебной информации школьника: автореф. дис.. д-ра пед. наук. СПб., 2023. 47 с.

Лобашев И. В., Лобашев В. Д. Психические аспекты визуализации информации // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 70-3. С. 24-27. EDN FNOMTI.

Профессиональный стандарт педагога. URL: https://spkobr.ru/upload/docs/pedagog_doshkolnogo_obrazovaniya.pdf (дата обращения: 11.11.2025).

Федеральная образовательная программа дошкольного образования. URL: https://files.oprf.ru/storage/image_store/docs2022/programma15122022.pdf (дата обращения: 11.11.2025).

Безруких М. М., Парамонова Л. А., Слободчиков В. И. Предшкольное обучение: «плюсы» и «минусы» // Начальное образование. 2006. № 3. С. 9-11.

Использование современных информационных и коммуникационных технологий в учебном процессе / авт.-сост. Д. П. Тевс, В. Н. Подковырова, Е. И. Апольских, М. В. Афонина. Барнаул, 2006. 104 с.

Ставцева Ю. Г. Информационно-коммуникационные технологии в дошкольном образовательном учреждении // Психолого-педагогический журнал «Гаудеамус». 2015. № 1 (25). С. 132-137.

Published

2025-12-05

Issue

Section

5.8.1. Общая педагогика, история педагогики и образования