MOTIVATION FOR LEARNING AND LIFE-MEANING ORIENTATIONS AMONG SENIOR SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Olesya A. Skorlupina Altai State Pedagogical University
  • Victoria A. Frank Secondary comprehensive school № 117

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2025-3-67-73

Keywords:

motivation, learning motivation, life-meaning orientations, senior school age, male and female students

Abstract

The article presents a study of learning motivation and life-meaning orientations among senior school students. It considers the theoretical foundations for examining this issue and analyzes the identified correlations between indicators of learning motivation and students’ life-meaning orientations. The article also presents the results of a comparative analysis of learning motivation and life-meaning orientations between male and female students.

Author Biographies

Olesya A. Skorlupina, Altai State Pedagogical University

кандидат психологических наук, доцент, доцент кафедры психологии

Victoria A. Frank, Secondary comprehensive school № 117

педагог-психолог, учитель-дефектолог

References

Тукальская Н. И., Казак Т. В. Смысложизненные ориентации: понятие, сущность, психологическая характеристика // Современная наука в условиях модернизационных процессов: проблемы, реалии, перспективы: сборник научных статей по материалам VII Международной научно-практической конференции. Уфа: Вестник науки, 2022. С. 93-100. URL: https://www.elibrary.ru/download/elibrary_47745483_82009560.pdf (дата обращения: 16.05.2025).

Леонтьев Д. А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности. М.: Смысл, 2003. 487 с.

Каргин М. И., Альканова А. С. Особенности ценностных ориентаций и мотивации учения у учащихся старших классов общеобразовательных школ // Современные проблемы науки и образования. 2017. № 3. URL: https://science-education.ru/article/view?id=26442 (дата обращения: 16.05.2025).

Спилбергер Ч. Тревога и поведение. СПб.: Питер, 2001. 252 с.

Возрастная и педагогическая психология: учеб. пособие для студентов пед. ин-тов / под ред. проф. А. В. Петровского. М.: Просвещение, 1973. 288 с.

Прихожан А. М. Диагностика личностного развития детей подросткового возраста. М.: АНО «ПЭБ», 2007. 56 с.

Леонтьев Д. А. Тест смысложизненных ориентаций (СЖО). М.: Смысл, 2000. 18 с.

Published

2025-09-29

Issue

Section

5.3.4. Педагогическая психология, психодиагностика цифровых образовательных сред