IMPROVING THE METHODOLOGICAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS FOR ENGINEERING CLASSES

Authors

  • Galina S. Shiling Shukshin Biysk branch of Altai State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2025-4-54-58

Keywords:

Physics teacher training, engineering classes, pedagogical education, Russian-speaking classes, methodological training, digital competencies, professional competencies, technopark

Abstract

The article addresses the shortage of teachers for engineering classes, caused by the gap between traditional training systems and modern requirements. Based on the implementation of the “Physics and Robotics” educational program at the Biysk branch of AltSPU, a system of digital cases and an elective course in electrical and power electronics were developed using educational design and STEM integration methods. A set of professional competencies was also identified. The novelty of the study lies in its comprehensive approach, integrating methodological, digital, and subject-specific training of future physics teachers.

Author Biography

Galina S. Shiling, Shukshin Biysk branch of Altai State Pedagogical University

кандидат физико-математических наук, доцент, зав. кафедрой математики, физики, информатики

References

Профильные инженерные классы / Г. Маврин, Р. Хабибуллин, И. Макарова, Г. Ахметзянова // Высшее образование в России. 2008. Т. 34, № 8. С. 82-87.

Васильева О. Н., Коновалова Н. В. Инженерные классы как инструмент профессиональной навигации // Высшее образование в России. 2018. Т. 27, № 12. С. 136-143.

Dudysheva E., Shiling G. S., Zakharov P. V. University Students Interdisciplinary Training of Educational Resources Design for Computer Modeling in School Engineering Learning // 7th International Conference on Information Technologies in Engineering Education (Inforino). Moscow, 2024. Рp. 1-6. doi 10.1109/Inforino60363.2024.10552015.

Кабзова Н. В. Цифровая компетентность как фактор обеспечения конкурентоспособности работника на рынке труда // Экономика и региональное управление: сб. статей междунар. науч.-практ. конф. Брянск: Брянский гос. ун-т, 2017. С. 681-684.

Назарова А. Н., Веденина Л. А., Назарова Е. Н. Роль и место педагогического технопарка «Кванториум» в подготовке будущего педагога // Проблемы современного педагогического образования. 2024. № 84 (3). С. 344-346.

Мачкарина Т. С. Сущность национального проекта «Образование» // Столыпинский вестник. 2023. № 1. C. 38-42.

Шилинг Г. С., Дудышева Е. В. Роль технопарков педвузов в профессиональном становлении будущего учителя физики // Методика преподавания математических и естественнонаучных дисциплин: современные проблемы и тенденции развития: материалы IX Всероссийской научно-практической конференции (Омск, 29 июня 2022 г.). Омск: Изд-во Омского государственного университета, 2022. 1 CD-ROM. Загл. с титул. экрана.

Голых Н. Я., Лопаткин Н. Н., Кудинов И. С. Мобильное приложение для реализации интерактивного и индивидуального обучения студентов // Казанский педагогический журнал. 2020. № 1 (138). С. 84-89.

Published

2025-12-05

Issue

Section

5.8.7. Методология и технология профессионального образования