Specificity of training teachers to teach literary readings

Authors

  • Виктория Владимировна Зайцева Алтайский государственный педагогический университет
  • Любовь Андреевна Никитина Алтайский государственный педагогический университет

Keywords:

curriculum, organizing the education, educational standard, practice oriented education, preschool education, contents of the curriculum

Abstract

This article discusses the need for quality training of primary school teacher’s literary readings. Preparing teachers for lesson should consist of detailed, qualitative analysis of a literary work. Every literary text should be regarded as a work of art. The text includes several stages, subject to which, the teacher will develop an understanding of the author’s intent and end result should be a product - detailed synopsis of the lesson. And only then the teacher can move on to the implementation of their work with their young readers. Because the course readings designed to introduce the child to the world of literature and to help him understand the imagery of verbal art, through which a work of art is revealed in all its fullness and diversity. Literary reading awakens the children’s interest in verbal creativity and reading fiction.

Author Biographies

Виктория Владимировна Зайцева, Алтайский государственный педагогический университет

магистрант

Любовь Андреевна Никитина, Алтайский государственный педагогический университет

доктор педагогических наук, доцент

References

Бабенко, Л.Г. Филологический анализ текста. Основы теории, принципы анализа : учебник для вузов / Л.Г. Бабенко. — М. : Академический проект; Екатеринбург : Деловая книга, 2004. — 250 с.

Болотнова, Н. С. Филологический анализ текста : учеб. пособие / Н.С. Болотнова. — 3-е изд., испр. и доп. — М. : Флинта: Наука, 2007. — 520 с.

Есин, А.Б. Принципы и приемы анализа литературного произведения : учебное пособие / А.Б. Есин. — М. : Просвещение, 1998. — 356 с.

Купина, Н.А. Филологический анализ художественного текста : практикум / Н.А. Купина, Н.А. Николина. — М. : Флинта: Наука, 2003. — 659 с.

Лотман, Ю.М. Анализ поэтического текста / Ю.М. Лотман. — Л., 1972. — С. 3—23.

Никитина, Л.А. Исследовательская деятельность учителя при подготовке к уроку литературного чтения / Л.А. Никитина

// Стандарты и мониторинг в образовании. — 2011. — №2. — С. 32—35.

Примерные программы по учебным предметам. Начальная школа: в 2 ч. — 5-е изд., перераб. — М. : Просвещение, 2011.

— Ч.1. — 400 с.

Published

2015-10-22

Issue

Section

Педагогика и психология непрерывного образования и проблемы социализации личности