Everyday educational technology in building children’s positive thinking

Authors

  • Светлана Владиславовна Колесова Алтайский государственный педагогический университет

Keywords:

pedagogical process, foreign language, spiritual and moral education, methods of education, role game, theatrical performance

Abstract

The author of the article explains the concept, peculiarities and characteristic features of positive thinking and its impact on human life. The article discloses the need to bring about positive thinking in education and presents the notion of everyday technology of positive pedagogy. The author characterizes methods of educating positive thinking through everyday teaching, and provides examples of their use in educational interaction.

Author Biography

Светлана Владиславовна Колесова, Алтайский государственный педагогический университет

кандидат педагогических наук, доцент

References

Богоявленский, Д.Н. Психология усвоения знаний в школе / Д.Н. Богоявленский, Н.А. Менчинская. – М., 1959. – 183 с.

Зак, А.З. Развитие теоретического мышления у младших школьников / А.З. Зак. – М., 1984. – 287 с.

Калмыкова, З.И. Продуктивное мышление как основа обучаемости / З.И. Калмыкова. – М., 1981. – 295 с.

Менчинская, Н.А. Проблемы обучения, воспитания и психического развития ребенка / Н.А. Менчинская; под ред. Е.Д. Божович. – М., 1998. – 448 с.

Типологические особенности умственной деятельности младших школьников / под ред. С.Ф. Жуйкова. – М., 1968. – 232 с.

Рубинштейн, С.Л. Основы общей психологии / С.Л. Рубинштейн. – СПб., 2002. – 720 с.

Васильева, Т.Н. Саногенное мышление учащегося, учителя / Т.Н. Васильева. – Калининград, 2000. – 152 с.

Колесова, С.В. Позитивное мышление как условие становления позитивного «образа мира» в социальном опыте ребенка / С.В. Колесова // Категория «социального» в современной педагогике и психологии : материалы научно-практической конференции (заочной) с международным участием, 19-20 декабря 2013 г. / отв. ред. А.Ю. Нагорнова. – Ульяновск, 2013. – 582 с.

Емельянова, Е.В. Психологические проблемы современного подростка и их решение в тренинге / Е.В. Емельянова. –

СПб., 2008. – 336 с.

Голованова, Н.Ф. Основы общей педагогики / Н.Ф. Голованова. – СПб., 2005. – 317 с.

Щуркова, Н.Е. Новое воспитание / Н.Е. Щуркова. – М., 2003. – 157 с.

Щуркова, Н.Е. Профессиональное мастерство классного руководителя / Н.Е. Щуркова. – М., 2007. – 160 с.

Питюков, В.Ю. Основы педагогической технологии / В.Ю. Питюков. – М., 1997. – 176 с.

Белкин, А.С. Ситуация успеха: как ее создать / А.С. Белкин. – М., 1991. – 176 c.

Леви, В.Л. Нестандартный ребенок / В.Л. Леви. – СПб., 1993. – 254 с.

Published

2015-10-22

Issue

Section

Педагогика и психология непрерывного образования и проблемы социализации личности