Features self-educational activity of students of higher technical education in the study of mathematical disciplines

Authors

  • Татьяна Владимировна Квитка Криворожский национальный университет
  • Александр Андреевич Коновал Криворожский национальный университет

Keywords:

Mongolia, educational system, preschool education, secondary education, higher education

Abstract

In the article analyzed the essence of the concepts of «independent work of students» and «self-educational activities», revealed the difference between them. A sightseeing characteristic components of the structure of self-activity of students of higher technical education establishments, which may be carried out in the study of mathematical disciplines. The authors examines the logic of self-organization activities, offers characteristic causative-oriented, information and practice- stimulating creative stages of self, suggests methods of self-educational students based on the characteristics of each of these stages, mathematical discipline.

Author Biographies

Татьяна Владимировна Квитка, Криворожский национальный университет

старший преподаватель кафедры инженерной математики

Александр Андреевич Коновал, Криворожский национальный университет

кандидат физико-математических наук, доктор педагогических наук, профессор

References

Богоявленский, Д.Н. Психология усвоения знаний в школе / Д.Н. Богоявленский, Н.А. Менчинская. – М., 1959. – 183 с.

Зак, А.З. Развитие теоретического мышления у младших школьников / А.З. Зак. – М., 1984. – 287 с.

Калмыкова, З.И. Продуктивное мышление как основа обучаемости / З.И. Калмыкова. – М., 1981. – 295 с.

Менчинская, Н.А. Проблемы обучения, воспитания и психического развития ребенка / Н.А. Менчинская, под ред. Е.Д. Божович. – М., 1998. – 448 с.

Типологические особенности умственной деятельности младших школьников / под ред. С.Ф. Жуйкова. – М., 1968. – 232 с.

Рубинштейн, С.Л. Основы общей психологии / С.Л. Рубинштейн. – СПб., 2002. – 720 с.

Васильева, Т.Н. Саногенное мышление учащегося, учителя / Т.Н. Васильева. – Калининград, 2000. – 152 с.

Колесова, С.В. Позитивное мышление как условие становления позитивного «образа мира» в социальном опыте ребенка / С.В. Колесова // Категория «социального» в современной педагогике и психологии : материалы научно-практической конференции (заочной) с международным участием: 19-20 декабря 2013 г. / отв. ред. А.Ю. Нагорнова. – Ульяновск, 2013. – 582 с.

Емельянова, Е.В. Психологические проблемы современного подростка и их решение в тренинге / Е.В. Емельянова. –

СПб., 2008. – 336 с.

Голованова, Н.Ф. Основы общей педагогики / Н.Ф. Голованова. – СПб., 2005. – 317 с.

Щуркова, Н.Е. Новое воспитание / Н.Е. Щуркова. – М., 2003. – 157 с.

Щуркова, Н.Е. Профессиональное мастерство классного руководителя / Н.Е. Щуроква. – М., 2007. – 160 с.

Питюков, В.Ю. Основы педагогической технологии / В.Ю. Питюкова. – М., 1997. – 176 с.

Белкин, А.С. Ситуация успеха: как ее создать / А.С. Белкин. – М., 1991. – 176 c.

Леви, В.Л. Нестандартный ребенок / В.Л. Леви. – СПб., 1993. – 254 с.

Published

2015-11-13

Issue

Section

Опыт и проблемы подготовки педагогических кадров в трансграничном пространстве