The role and means of fostering moral potential of the profession of «teacher» in building a modern educational space without national borders
Keywords:
education, economics, school factories and manufacturing practiceAbstract
The article reveals the moral sense of the teaching profession and its role in shaping public consciousness. Problematic aspects of value-sense sphere of modern youth, highlighted the need for the teacher who focuses on the moral development of the individual. Because he is the mediator of the value of culture, he is able to change the semantic orientation of subsequent generations towards Pro-social attitudes and experience of peace- building. Questions are raised on the creation of open educational space and morally rich environment that promotes professional axiological teacher training. Considered a means of enhancing professional and moral self-realization, contributing to the development of morality and the construction of educational space without national borders.References
Козырева, П.М. Динамика социального самочувствия россиян / П.М. Козырева и др. // Россия: трансформирующееся общество. — М. : Канон-Пресс-Ц, 2001. — С. 243—255.
Красин, Ю.П. Политические аспекты социального неравенства / Ю.П. Красин // Вестник РАН. — 2006. — № 11. — С. 971—977.
Кинсбурский, А.В. Социальное недовольство и общественное поведение / А.В. Кинсбурский // Россия: трансформирующееся общество. — М. : Канон-Пресс-Ц, 2001. — С. 335—347.
Сагатовский, В. Н. Есть ли выход у человечества? / В.Н. Сагатовский. — СПб. : Петрополис, 2000.
Абраменкова, В.В. Духовно нравственное развитие современного ребенка в различных общностях и социальных группах
/ В.В. Абраменкова. — М., 2001.
Рубинштейн, С.Л. Бытие и сознание / С. Л. Рубинштейн. — М., 1957.
Постников, П.Г. Профессиональное поведение педагога / П.Г. Постников // Педагогика. — 2004. — № 5.
Колесникова, И.А. Педагогическая реальность в зеркале межпарадигмальной рефлексии / И.А. Колесникова. — СПб., 1999. — 242 с.