RESOURCES FOR DEVELOPMENT OF PERSONAL APTITUDE: PROJECT APPROACH

Authors

  • O. A. Bokova Altai State Pedagogical University
  • G. L. Parvenova Altai State Pedagogical University
  • O. G. Holodkova Altai State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2020-4-45-51

Keywords:

gifted person, social realization of a gifted person, projecting, prospects

Abstract

The formulation of the problem concerns topical issues of the prospects for designing work with gifted children in the educational environment of Altai Krai. The project is aimed at the formation of the institute of mentoring, at advanced training of teachers of the region to work with gifted children; at advertising activity on the resources of the pedagogical university in the field of systemic activities to develop the giftedness of individuals of different ages; the activities of the pedagogical university to support gifted children and teachers working with this contingent, parents of gifted children; career guidance activities to attract gifted applicants to the Pedagogical University.

Author Biographies

O. A. Bokova, Altai State Pedagogical University

кандидат психологических наук, доцент

G. L. Parvenova, Altai State Pedagogical University

кандидат психологических наук, доцент

O. G. Holodkova, Altai State Pedagogical University

кандидат психологических наук, доцент

References

Парфенова Г. Л., Холодкова О. Г., Мельникова Ю. А. Комплексное научное психолого-педагогическое сопровождение одаренных детей в социально-образовательном пространстве: обоснование модели // Science for Education Today. 2019. Т. 9, № 6. С. 88—105.

Слободенюк Л. Г. От творчества к одаренности через пространство образовательных возможностей КГБОУ «Краевой детский центр "СОЗВЕЗДИЕ"» // Молодежь Востока России: история и современность: материалы VI Всероссийской научно-практической конференции. Хабаровск, 2019. С. 336—342.

Леонтьева А. В., Афанасьева Л. И. Психолого-педагогическое сопровождение одаренных детей в ДОУ // Повышение качества образования в современных условиях: сборник трудов V Всероссийской научно-практической конференции. Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова. Киров, 2020. С. 77—79.

Шатунова О. В., Газизова Ф. С. Детский университет как научный центр по развитию одаренности детей средствами неформального образования // Воспитание и обучение детей младшего возраста. 2017. № 6. С. 59.

Балакирева Е. И. Выявление и поддержка одаренных школьников в условиях университетской образовательной среды // Вестник Тамбовского университета. Сер.: Гуманитарные науки. 2018. Т. 23, № 177. С. 145—150.

Кандаурова А. В., Бойкова С. В., Лаптева Н. Ю. Инновационные комплексы в образовании: из опыта реализации сценария подготовки педагогов к выявлению и поддержке одаренных детей // Мир науки, культуры, образования. 2018. № 3 (70). С. 102—105.

Войтова И. Л. Подготовка обучающихся к олимпиадам различного уровня как фактор развития одаренности (на основе реализации проекта «Центр развития одаренных детей "МАКСИУМ" в Донском государственном техническом университете») // Одаренность: методы выявления и пути развития: сборник статей, докладов и материалов всероссийской конференции: в 2 ч. / отв. ред. А. А. Александров, В. К. Балтян. М.: МГТУ им. Н. Э. Баумана. 2018. С. 179—183.

Каменская Т. Г., Сергеева Е. С., Кузнецова Е. А. Актуальные проблемы проектирования дополнительной общеобразовательной программы для детей с признаками интеллектуальной одаренности // Педагогика и психология современного образования: теория и практика: материалы 73-й научно-практической конференции / под науч. ред. Л. В. Байбородовой. Ярославль, 2019. С. 237—241.

Ogurlu U., Yalin H. S., Yavuz Birben F. The Relationship between Psychological Symptoms, Creativity, and Loneliness in Gifted Children // Journal for the Education of the Gifted. 2018. Vol. 41, Issue 2. Р. 193—210. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/0162353218763968.

Stoeger H., Hopp M., Ziegler A. Online Mentoring as an Extracurricular Measure to Encourage Talented Girls in STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics): An Empirical Study of One-on-One Versus Group Mentoring // Gifted Child Quarterly. 2017. Vol. 61, Issue 3. P. 239—249. DOI: https://doi.org/10.1177/0016986217702215.

Vance E. A., Tanenbaum E., Kaur A., Otto M. C., Morris R. An Eight-Step Guide to Creating and Sustaining a Mentoring Program // The American Statistician. 2017. Vol. 71, Issue 1. P. 23—29. DOI: https://doi.org/10.1080/00031305.2016.1251493.

Published

2020-12-08

Issue

Section

Психологические науки: Педагогическая психология