RELATIONSHIP BETWEEN TYPES OF PROFESSIONAL IDENTITY AND EDUCATIONAL MOTIVATION OF STUDENTS OF VARIOUS SPECIALTIES

Authors

  • O. G. Barinova Altai State Medical University of the Ministry of Healthcare of the Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2021-2-49-58

Keywords:

professional identity, educational motivation, students educational activity, identity crisis, psychological health, higher education

Abstract

The significance of the performed research lies in the study of the contribution of the level of formation of educational motivation to the formation of the professional identity of students of various specialties. The features of the relationship between the type of professional identity and the educational motivation of students of various specialties are revealed. Prospects for the further successful (non-successful) course of educational activities of students of various specialties are formulated.

Author Biography

O. G. Barinova, Altai State Medical University of the Ministry of Healthcare of the Russian Federation

кандидат педагогических наук, доцент, кафедра гуманитарных наук с курсом клинической психологии

References

Поварёнков Ю. П. Психологическая характеристика профессиональной идентичности субъекта труда // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. 2014. № 3. С. 9-16.

Пряжников Н. С. Перспективные направления развития системы профессионального образования // Проблемы теории и практики управления. 2020. № 8. С. 84-94.

Шнейдер Л. Б. Психология идентичности: учебник и практикум для вузов. М.: Юрайт, 2020. 328 с.

Ермолаева Е. П. Психология социальной реализации профессионала. М.: Ин-т психологии РАН, 2008. 345 с.

Зеер Э. Ф. Психология профессий: учеб. пособие для студентов высших учебных заведений. М.: Акад. проект: Мир, 2008. 329 с.

Иванова Н. Л. Социальная идентичность и профессиональное становление личности: монография. Ярославль: Аверс Пресс, 2005. 167 с.

Климов В. А. О становлении профессионала: приближение к идеалам культуры и сотворение их (психологический взгляд): учебно-методическое пособие. М.: Московский психолого-социальный ин-т, 2006. 173 с.

Хмелева О. Г. Учебная мотивация и профессиональная идентичность студентов в контексте склонности к личностным расстройствам: монография. Германия : LAP LAMBERT Academic Publishing GmbH and Co. KG., 2012. 125 с.

Поварёнков Ю. П. Проблемы психологии профессионального становления личности. Саратов: Саратовский гос. социально-экономический ун-т, 2013. 322 с.

Scheler M. Der Mensch im Weltalter des Ausgleichs // Max Scheler Gesammelte Werke. Bd. 9 Späte Schriften. Bern und München: Francke Verlag, 1976. P. 250.

Published

2021-06-10

Issue

Section

Психологические науки: Педагогическая психология