EDUCATION OF MORAL QUALITIES IN ADOLESCENT ATHLETES WITH DEVIANT BEHAVIOR

Authors

  • D. A. Weber Altai State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2021-1-47-52

Keywords:

deviant behavior, life activity, maladaptation, informal groups, self-serving behavior, autoaggressive behavior, moral qualities

Abstract

This article deals with theoretical analysis and practical experience of working with adolescents belonging to the group of socio-pedagogical risk. The problem of deviant behavior as a threat to adolescents’ life of is analyzed. The author conducted a study with a group of adolescent athletes with deviant behavior (16 children aged 12-14). Ways of directed education of moral qualities during the process of training and out-of-training time were identified. The conducted research and the results of the development of moral qualities in adolescent athletes with deviant behavior show the correctness of the selection of core qualities for their purposeful education and psychological and pedagogical influence. The fundamental idea of our approach is that this category of adolescents requires particular attention because the age and individual characteristics of adolescents can contribute to delinquent behavior not by themselves, but as a result of creating unfavorable conditions for the life of children or pedagogical errors.

Author Biography

D. A. Weber, Altai State Pedagogical University

старший преподаватель института физической культуры и спорта

References

Попова Н. В. Включение инновационных технологий обучения в процессе здоровьесберегающего пространства Алтайского государственного педагогического университета // Актуальные научные исследования в современном мире. 2019. № 2-5 (46). С. 155-158.

Казанцев В. Н. Психология личности правонарушителя // Психология и педагогика в деятельности сотрудников ОВД. Барнаул, 1997. С. 198-211.

Актуальные проблемы здоровья детей и подростков и пути их решения // Материалы 3-го Всероссийского конгресса с международным участием по школьной и университетской медицине (25-27 февраля 2012 г., Москва) / под ред. проф. В. Р. Кучмы. М.: Изд-во НЦЗД и РАМН, 2012. 477 с.

Социальные и правовые вопросы предупреждения правонарушений несовершеннолетних: сборник научных трудов / отв. ред. К. К. Горяинов. М., 1993. 116 с.

Бауэр В. Г., Никитушкин В. Г., Филин В. П. Организационные и научно-методические перспективы развития детско-юношеского спорта в Российской Федерации //Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2006. № 2. С. 28-34.

Попова Н. В. Физическая культура и спорт как средство предупреждения девиантного поведения подростков // Вестник Алтайского государственного педагогического университета. 2019. № 1 (38). С. 16-20.

Кушнер Ю. З. Методология и методы педагогического исследования: учебно-методическое пособие. Могилев: МГУ им. А. А. Кулешова, 2001. 66 с.

Published

2021-03-23

Issue

Section

Психологические науки: Педагогическая психология