THE USE OF A FORMATIVE EXPERIMENT IN THE DEVELOPMENT OF CRITICAL THINKING AND FORMATION OF THE SUBJECTIVITY OF FUTURE TEACHERS

Authors

  • T. V. Dmitrochenko Amur State University of Humanities and Pedagogy

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2021-2-59-64

Keywords:

critical thinking, subjectivity, professional subjectivity of a future teacher, level of subjectivity, level of development of critical thinking, methodological complex, future teacher

Abstract

The article is devoted to the urgent problem of the development of critical thinking and the formation of the subjectivity of a future teacher in the modern world. A theoretical analysis of literature on the problem considered is presented. On the basis of the analysis the author of the article specified definitions of the concepts “subjectivity” and “critical thinking”. The course and results of experimental work on the development of critical thinking and the formation of subjectivity of future teachers are presented. The article provides the rationale for the developed diagnostic complex of methods necessary for the study, as well as a complex of external and internal psychological and pedagogical conditions. The results of the study are presented that confirm the effectiveness of the implemented set of conditions and the dynamics of the formation of the studied personality traits of the future teacher.

Author Biography

T. V. Dmitrochenko, Amur State University of Humanities and Pedagogy

аспирант кафедры педагогики профессионального образования

References

Астахова Л. В., Харлампьева Т. В. Критическое мышление как средство обеспечения информационно-психологической безопасности личности. М.: РАН, 2009. 136 с.

Кукушкина Ю. А., Спиридонов В. Ф. Критическое мышление как фактор профессиональной компетентности программистов // Психология. 2008. Т. 5, № 1. С. 72-80.

Ольховая Т. А. Критическое мышление как основа развития информационно-познавательной самостоятельности студентов // Высшее образование сегодня. 2013. № 9. С. 46-51.

Заир-Бек С. И. Развитие критического мышления на уроке: пособие для учителей общеобразовательных учреждений. М.: Просвещение, 2011. 223 с.

Щукина М. А. Психология саморазвития личности. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского гос. ун-та, 2015. 346 с.

Борытко Н. М. Пространство воспитания: образ бытия. Волгоград, 2000. 225 с.

Пантилеев С. Р. Методика исследования самоотношения. М.: Смысл, 1993. 32 с.

Карпов А. В. Рефлексивность как психическое свойство и методика ее диагностики // Психологический журнал. 2003. Т. 24, № 5. С. 45-57.

Кудинов С. И. Психодиагностика личности: учеб. пособие. Тольятти: Изд-во ТГУ, 2012. 270 с.

Published

2021-06-10

Issue

Section

Психологические науки: Педагогическая психология