THE COURSE “THEORY OF INTERCULTURAL COMMUNICATION” IN THE CONTEXT OF CORRELATION BETWEEN THE LATEST STANDARDS OF HIGHER EDUCATION AND PROFESSIONAL STANDARDS

Authors

  • Zh.A. Korotkikh Altai State Pedagogical University
  • I.Yu. Kocheshkova Altai State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2021-3-40-44

Keywords:

FSES of the third generation, professional standard, translation studies, universal, general professional and professional competencies, intercultural communication, interactive teaching methods, practical training

Abstract

The article is devoted to the current issue of the formation of competencies of university students (programme “Translation Studies”) through studying the theory of intercultural communication. The article describes the experience of combining active and interactive teaching methods that contribute to the integrated formation of all types of competencies and the implementation of practical professional training in the framework of teaching future translators and interpreters the theory and practice of intercultural communication.

Author Biographies

Zh.A. Korotkikh, Altai State Pedagogical University

кандидат филологических наук, доцент, кафедра английской филологии

I.Yu. Kocheshkova, Altai State Pedagogical University

кандидат филологических наук, доцент, кафедра английской филологии

References

Федеральные государственные образовательные стандарты / Национальная ассоциация развития образования и науки 2016-2021. URL: https://fgos.ru/(дата обращения: 07.07.2021).

Об утверждении профессионального стандарта «Специалист в области перевода»: Приказ Министерства труда и социальной защиты РФ от 18 марта 2021 г. № 134н. URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/400566180/#1000 (дата обращения: 07.07.2021).

О внесении изменений в Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации» и отдельные законодательные акты Российской Федерации: Федеральный закон № 403-ФЗ: [принят Государственной Думой 21 ноября 2019 г., одобрен Советом Федерации 25 ноября 2019 г.]. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_339097/ (дата обращения: 07.07.2021).

Гришаева Л. И., Цурикова Л. В. Введение в теорию МКК: учеб. пособие. М.: Академия, 2007. 331 с.

Зинченко В. Г., Зусман В. Г., Кирнозе З. И. Межкультурная коммуникация. От системного подхода к синергетической парадигме: учеб. пособие. М.: Флинта: Наука, 2007. 224 с.

Персикова Т. Н. Межкультурная коммуникация и корпоративная культура: учеб. пособие. М.: Логос, 2007. 223 с.

Садохин А. П. Межкультурная коммуникация: учеб. пособие. М.: Альфа: ИНФРА-М, 2006. 286 с.

Тен Ю. П. Культурология и межкультурная коммуникация: учебник для студентов, обучающихся по специальности «Культурология». Ростов н/Д: Феникс, 2007. 328 с.

Тер-Минасова С. Г. Война и мир языков и культур: вопросы теории и практики межъязыковой и межкультурной коммуникации: учеб. пособие. М.: Флинта: Наука, 2007. 224 с.

Шабалдас А. Е. Теория и практика формирования личности школьника в поликультурной среде: автореф. дис. … д-ра пед. наук. Ставрополь, 2005. 31 с.

Коротких Ж. А. Введение в теорию межкультурной коммуникации = Foundations of Intercultural Communication: учеб. пособие. Барнаул: АлтГПУ, 2015. URL: http://library.altspu.ru/dc/exe/korotkih.exe (дата обращения: 07.07.2021).

Published

2021-10-01

Issue

Section

Педагогические науки: Теория и методика профессионального образования