LIFE-PURPOSE ORIENTATIONS AS A PREDICTOR OF STUDENTS ‘ RESILIENCE

Authors

  • T.A. Guryanova Altai State Pedagogical University
  • E.A. Skorlupina Regional Crisis Center for Women

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2021-3-52-57

Keywords:

Resilience, life-purpose orientations, life meanings, self-realization

Abstract

The article is devoted to the problem of resilience in adolescence. The study examines life-purpose orientations as predictors of resilience. The empirical study was conducted with students of secondary specialized educational institutions of the city of Barnaul. There is evidence that young men with a high level of resilience have more meaningful living goals, clearer plans for life and higher satisfaction with the results. The majority of students are dominated by family values. And such indicators as the effectiveness of life, the locus of control - I and communicative meanings are predictors of the resilience of students.

Author Biographies

T.A. Guryanova, Altai State Pedagogical University

кандидат психологических наук, доцент кафедры психологии

E.A. Skorlupina, Regional Crisis Center for Women

зав. отделением консультативной помощи и реабилитации

References

Котляков В. Ю. Методика исследования системы жизненных смыслов // Сибирская психология сегодня: сборник научных трудов. Вып. 2. Кемерово: Кузбассвузиздат, 2003. 410 с.

Франкл В. Человек в поисках смысла / общ. ред. Л. Я. Гозмана и Д. А. Леонтьева; вст. ст. Д. А. Леонтьева. М.: Прогресс, 1990. 368 с.

Maddi S. R. The personality construct of hardiness: Effects on experiencing, coping, and strain // Consulting Psychology Journal: Practice and Research. 1999. № 51. Р. 83-94.

Тувышева Д. А., Атаманова Г. И. Эмпирическое исследование взаимосвязи качеств жизнестойкости и ценностно-смысловых ориентиров личности // Ярославский педагогический вестник. 2020. № 1 (112). С. 155-163.

Федотова В. А. Детерминанты жизнестойкости у трех поколений современной России // Российский психологический журнал. 2020. Т. 17, № 1. С. 74-91.

Куляцкая М. Г., Камин А. А. Копинг-стратегии, жизнестойкость и смысложизненные ориентации студентов инклюзивной среды смешанного обучения с разным уровнем самоактивации // Психолого-педагогические исследования. 2020. Т. 12, № 4. С. 34-51.

Леонтьев Д. А. Тест смысложизненных ориентаций (СЖО). М.: Смысл, 1992. 16 с.

Леонтьев Д. А., Рассказова Е. И. Тест жизнестойкости. М.: Смысл, 2006. 63 с.

Маслоу А. По направлению к психологии бытия / пер. с англ. Е. Рачковой. М.: ЭКСМО-Пресс, 2002. 272 с.

Published

2021-10-01

Issue

Section

Психологические науки: Педагогическая психология