COGNITIVE ACTIVITY OF STUDENTS: CONTENT AND MEASUREMENT METHODS

Authors

  • I.I. Nekrasova Novosibirsk State Pedagogical University
  • O.A. Chikova Ural State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2021-3-63-68

Keywords:

personality activity, students’ cognitive activity, activity, potential activity, real activity, realized activity

Abstract

The results of the study of the current state of the cognitive activity of students are presented, the main results of national and foreign scientists’ study of the content of the «cognitive activity of students» definition are considered. On the basis of the identified levels of activity: potential, real and realized, a technique has been developed for measuring the levels of students’ cognitive activity, which allows us to determine the dynamics of the students’ cognitive activity formation.

Author Biographies

I.I. Nekrasova, Novosibirsk State Pedagogical University

кандидат педагогических наук, доцент кафедры техники и технологического образования

O.A. Chikova, Ural State Pedagogical University

доктор физико-математических наук, главный научный сотрудник

References

Крашенинников В. В., Круглова Н. Р., Некрасова И. И. Познавательная активность студентов и педагогический мониторинг качества на факультете технологии и предпринимательства. Новосибирский государственный педагогический университет: монография. Новосибирск, 2007. 108 с.

Каменева Г. А., Бондаренко Т. А. Педагогические условия активизации учебно-познавательной деятельности студентов в современных условиях информатизации образования // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2018. Т. 8, № 4. С. 172-186.

Шамова Т. И. Активизация учения школьников. М.: Педагогика, 1982. C. 54.

Cognitive Activity: Philosophical Analysis, Psychological and Pedagogical Characteristics / E. Korobova, I. Kardovich, M. Konysheva, D. Mironova // SHS Web of Conferences. 2018. Vol. 50.

Болгар Н. Н., Соловьев Т. В. Познавательная активность студентов в системе СПО как показатель качества // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 63-2. С. 69-72.

Скаткин М. Н. Проблемы современной дидактики. М.: Педагогика, 1984. С. 57-58.

Коверец Е. С. Профессионально-познавательная активность у студентов педагогических и непедагогических специальностей // Научные труды Республиканского института высшей школы. 2020. № 20-3. С. 128-136.

Зеер Э. Ф. Теоретико-прикладные основания психологии профессионального развития: монография. Екатеринбург: Изд-во Рос. гос. проф.-пед. ун-та, 2015. 194 с.

Николаев А. Н. Познавательная активность студентов педагогических вузов и ее психологические факторы // Вестник Псковского государственного университета. Сер.: Психолого-педагогические науки. 2015. № 1. С. 166-172.

Федорович Н. Я. Познавательная активность личности студента как педагогический феномен // Вестник Полоцкого государственного университета. Сер.: Педагогические науки. 2010. № 11. С. 61-66.

Чураков М. В. Формирование познавательной активности подростков в системе дополнительного образования: На примере деятельности археологической секции: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Самара, 2000. 194 с.

Алтухова М. А. Структурно-динамическая модель познавательной активности студента в контексте формирования информационных компетенций // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 60-3. С. 14-18.

Поштарева Т. В., Грибова Е. П. Структура познавательной активности личности // Современные проблемы науки и образования. 2020. № 1.

Are motivational benefits of adequately challenging schoolwork related to students’ need for cognition, cognitive ability, or both? / J. Lavrijsen, F. Preckel, P. Verachtert, M. Vansteenkiste, K. Verschueren // Personality and Individual Differences. 2021. Vol. 171. № 110558.

Ackerman P. L. A theory of adult intellectual development: Process, personality, interests, and knowledge // Intelligence. 1996. Vol. 22, № 2. P. 227-257.

Von Stumm S., Ackerman P. L. Investment and intellect: A review and meta-analysis // Psychological Bulletin, 2013. Vol. 139, № 4. P. 841-869.

Schneider W. J., McGrew K. S. The Cattell-Horn-Carroll Theory of cognitive abilities // Flanagan D. P., McDonough E. M. (Eds.) Contemporary intellectual assessment. Theories, tests, and issues. New York: Guilford, 2018. Р. 73-163.

Preckel F., Strobel A. Grundschul-NFC: Eine Skalazur Erfassung von Need for Cognition bei Grundschulkindern // Elementary school NFC: A scale for the assessment of need for coginition in coginition in elementary school children. Trier: Unpublishedresearchinstrument, 2011.

Understanding school subject preferences: The role of trait interests, cognitive abilities and perceived engaging teaching / J. Lavrijsen, T. J. G. Tracey, P. Verachtert, T. De Vroede, B. Soenens, K. Verschueren // Personality and Individual Differences. 2021. Vol. 174, № 110685.

Drew Need for cognition is related to higher general intelligence, fluid intelligence, and crystallized intelligence, but not working memory / B. D. Hill, J. D. Foster, E. M. Elliott, J. T. Shelton, J. McCain, W. Gouvier // Journal of Research in Personality. 2013. Vol. 47. P. 22-25.

Sameor Different? Clarifying the Relationship of Need for Cognition to Personality and Intelligence / M. Fleischhauer, S. Enge, B. Brocke, J. Ullrich, A. Strobel // Personality and Social Psychology Bulletin. 2010. Vol. 36, № 1. P. 82-96.

Некрасова И. И. Взаимосвязь общего и профессионального образования в формировании познавательной активности студентов: дис. … канд. пед. наук. Омск, 2004. 229 с.

Published

2021-10-01

Issue

Section

Психологические науки: Педагогическая психология