SCHOOL READINESS DEVELOPMENT MODEL BASED ON THE APPLICATION OF KINESIOLOGICAL EXERCISES

Authors

  • V.V. Pautova Altai State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2021-4-63-69

Keywords:

model, modeling, target, content, activity and performance components, kinesiological exercises, school readiness

Abstract

The article considers a structural-functional model of school readiness development of senior preschool children based on the use of kinesiological exercises, which allows to ensure an increase in the level of the children’s school readiness. The model has been implemented in a particular preschool educational institution. The presented material makes it possible to conclude that the designed and tested model reveals the role of kinesiological exercises in the formation of senior preschool children’s school readiness and its efficiency.

Author Biography

V.V. Pautova, Altai State Pedagogical University

старший преподаватель кафедры психологии

References

Паутова В. В. Программа повышения уровня готовности детей к школе средствами кинезиологических упражнений «Движения - помощники» // Мир науки, культуры, образования. 2013. № 3. С. 124-125.

Лядова С. А. Формирование здорового образа жизни учащихся начальной школы: дис. … канд. пед. наук. Барнаул, 2002. 212 с.

Сластёнин В. А. Педагогика: учеб. пособие для студентов высш. пед. учеб. заведений. М.: Академия, 2013. 576 с.

Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 2013. 444 с.

Ильин В. С. О концепции целостного учебно-воспитательного процесса: Методологические основы совершенствования учебно-воспитательного процесса. Воронеж: ВГПИ, 1981. 124 с.

Шанина Г. Е. Упражнения специального кинезиологического комплекса для восстановления межполушарного взаимодействия у детей и подростков. М.: ВНИИФК, 1999. 54 с.

Монтессори М. Метод научной педагогики, применяемый к детскому воспитанию в Домах ребенка. М.: Тип. Госснаба, 1993. 316 с.

Лернер И. Я. Развивающее обучение с дидактических позиций // Педагогика. 1996. № 2. С. 7-11.

Давыдов В. В. Теория развивающего обучения. М.: ИНТОР, 1996. 544 с.

Занков Л. В. Избранные педагогические труды. М.: Педагогика, 1990. 424 с.

Сластёнин В. А. Педагогический процесс как система. М.: Академия, 2002. 488 с.

Эльконин Д. Б. Психология обучения младшего школьника. М.: Знание, 1974. 64 с.

Published

2021-12-01

Issue

Section

Психологические науки: Педагогическая психология