ART THERAPY IN WORKING WITH YOUNGER ADOLESCENTS WHO HAVE EXPERIENCED ABUSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2022-2-69-75

Keywords:

younger adolescents, abuse, art therapy, psychological and pedagogical conditions, psychological and pedagogical support, “risk group”, psychological characteristics, anxiety level

Abstract

The article discusses the possibility of using art therapy in working with younger adolescents who have experienced abuse. The authors present different views on the definition of the concepts “art therapy” and “abuse”. The authors point out the relevance and effectiveness of the use of art therapy methods in creating psychological and pedagogical conditions for developing and strengthening students’ mental health. The results of the study of psychological characteristics, anxiety level of younger adolescents who have experienced abuse are presented using the cases of urban school students of the Altai Republic. In addition, the authors of the article describe the features of the compiled and tested program of classes using art therapy with young abuse victims and analyze its effectiveness.

Author Biographies

Galina Yu. Lizunova, Gorno-Altaisk State University

кандидат философских наук, доцент, доцент кафедры педагогики, психологии и социальной работы

Irina A. Taskina, Gorno-Altaisk State University

кандидат психологических наук, доцент, кафедра педагогики, психологии и социальной работы

References

Число зарегистрированных преступлений, совершенных в отношении несовершеннолетних. URL: https://rosstat.gov.ru/folder/13807 (дата обращения: 05.04.2022).

Сафонова Т. Я. Роль специализированного центра в оказании комплексной помощи детям, подвергшимся жестокому обращению. URL: https://psyjournals.ru/psyedu/2004/n1/Safonova.shtml (дата обращения: 05.04.2022).

Федеральный государственный образовательный стандарт среднего общего образования (утв. приказом Министерства образования и науки РФ от 17 мая 2012 г. № 413). URL: https://base.garant.ru/70188902/8ef641d3b8 0ff01d34be16ce9bafc6e0/#friends (дата обращения: 13.02.2022).

Лебедева Л. Д. Практика арт-терапии: подходы, диагностика, система занятий. СПб.: Речь, 2021. 192 с.

Копытин А. И., Свистовская Е. Е. Арт-терапия для детей и подростков. URL: https://vk.com/doc117151223_584331847?hash=2db7ff40f30278fbd2&dl=54fb1a2fc3aed70ed3 (дата обращения: 14.02.2022).

Забара Л. И., Якина Л. Н. Арт-терапия как инновационная технология социально-педагогической деятельности с детьми: к проблеме теории и методологии. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/art-terapiya-kak- innovatsionnaya-tehnologiya-sotsialno-pedagogicheskoy-deyatelnosti-s-detmi-k-probleme-teorii-i-metodologii (дата обращения: 14.02.2022).

Цымбал Е. И. Жестокое обращение с детьми: причины, проявления, последствия. М.: РБФ НАН, 2010. 286 с.

Kempe C. H., Silverman F. N., Steele B. F. The battered child syndrome // JAMA. 1962. № 181. P. 17-24.

Жестокое обращение с детьми. Помощь детям, пострадавшим от жестокого обращения и их родителям / под ред. Т. Я. Сафоновой, Е. И. Цымбала. М., 2001. 122 с.

Рогов Е. И. Настольная книга практического психолога: учеб. пособие: в 2 кн. Кн. 1: Система работы психолога с детьми разного возраста. 2-е изд., перераб. и доп. М.: ВЛАДОС, 1999. 384 с.

Лизунова Г. Ю., Таскина И. А. Формирование психологической безопасности образовательной среды (на примере школы Республики Алтай). URL: https://vestnik.guu.ru/jour/article/view/2494/1893 (дата обращения: 15.02.2022). https://doi.org/10.26425/1816-4277-2020-10-180-186.

Published

2022-06-24

Issue

Section

Псих. науки: Педагогическая псих., психодиагностика цифр. образовательных сред