FOREIGN STUDENTS IN RUSSIAN UNIVERSITIES: THE PROBLEMS OF INTERETHNIC INTERACTION

Authors

  • Margarita M. Sokolova Far Eastern Federal University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2022-4-69-76

Keywords:

interethnic interaction, intercultural communication, social adaptation, cross-cultural education, foreign students

Abstract

The article deals with the main problems of interaction between foreign students from different ethnic groups. The author presents the results of an empirical study, the purpose of which was to identify the type of interaction and behavioral strategies at the university among the 2- and 4-year students from the Tajik and Uzbek ethnic groups. Based on the results of diagnosing foreign students according to a block of methods, the main strategies of behavior in conflicts and types of interaction with others were described in accordance with the ethnic group. Practical recommendations have been suggested to improve and harmonize the interethnic atmosphere and create the appropriate cross-cultural relations in the university.

Author Biography

Margarita M. Sokolova, Far Eastern Federal University

аспирант Департамента психологии и образования Школы искусств и гуманитарных наук

References

Соколова М. М., Соколова А. М., Калита В. В. Иностранные студенты в межкультурном пространстве вуза // Вестник Санкт-Петербургского университета. Социология. 2017. № 10 (4). C. 425-440.

Соколова М. М., Соколова А. М., Калита В. В. Проблемы межкультурной коммуникации в академическом пространстве современного вуза // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 4 (70). Ч. 2. C. 209-211.

Тер-Минасова С. Г. Языки и культуры: борьба за мировое господство или мирное сосуществование? // Проблемы филологии и межкультурной коммуникации на современном этапе: материалы международной научно-практической конференции. Якутск: Изд-во Якутского университета. 2008. Т. 1. С. 3-11.

Балицкая И. В., Лим Э. Х. Поликультурные аспекты образования: учеб. пособие. Южно-Сахалинск: СахГУ, 2011. 168 с.

Ильина И. А., Хаванова Е. В. Теоретическая модель межкультурных коммуникаций в образовательном пространстве вуза // Вестник Томского государственного университета. 2008. № 315. С. 48-49.

Рассказова А. Л. Проблема синонимизации и соподчинения категорий «отношение», «взаимоотношение», «общение» и «взаимодействие» в психологии // Вестник ТвГУ. Сер. «Педагогика и психология». 2017. № 2. С. 96-105.

Пахтусова Н. А., Герцог Г. А. Межличностные отношения как фактор оптимизации образовательного процесса в вузе. Челябинск, 2010. 144 с.

Христидис Т. В. Готовность студентов к межкультурному взаимодействию как вызов глобализации // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2013. № 2 (52). С. 165-169.

Титкова Л. С. Математические методы в психологии. Владивосток: ДВГУ, 2002. 140 с.

Наследов А. Д. Математические методы психологического исследования. Анализ и интерпретация данных. СПб.: Речь, 2004. 392 с.

Published

2022-12-05

Issue

Section

Псих. науки: Педагогическая псих., психодиагностика цифр. образовательных сред