PROJECT METHOD WITHIN THE FRAMEWORK OF PRACTICE-ORIENTED LEARNING: GENESIS AND PROSPECTS AT THE PRESENT STAGE

Authors

  • Viktor L. Kraynik Altai State Pedagogical University
  • Vladislav N. Chudov Barnaul Law Institute of the Ministry of Internal Affairs of Russia

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2022-3-12-16

Keywords:

project method, practice-oriented training, spiritual and pedagogical crisis, mass culture, younger generation, creation, academic style of teaching, methodical, methodological study

Abstract

Practice-oriented learning and, in particular, the project method is becoming increasingly popular in the theory and practice of pedagogy. Originated at the beginning of Contemporary times as a desire for greater creativity and self-expression of the individual, it remains relevant at the present stage, especially given the large-scale spiritual and pedagogical crisis caused by the spread of mass culture. The need to reveal the potential of the project method dictates its active introduction into the pedagogical process of educational institutions and profound methodological development, taking into account the existing experience.

Author Biographies

Viktor L. Kraynik, Altai State Pedagogical University

доктор педагогических наук, профессор, зав. кафедрой спортивных дисциплин, институт физической культуры и спорта

Vladislav N. Chudov, Barnaul Law Institute of the Ministry of Internal Affairs of Russia

Преподаватель кафедры гражданско-правовых дисциплин

References

Иваненкова И. С. Массовая культура: сущность и основные черты // Ученые записки Санкт-Петербургского имени В. Б. Бобкова филиала Российской таможенной академии. 2007. № 3 (29). С. 167-179.

Знаменская А. Деградация личности в мире капитализма // Правда. 2020. 28-31 авг. (№ 77). С. 7.

Байдаров Е. У. Дегуманизация культуры в контексте культурологической (экзистенциально-культурной) глобалистики // Credo New. 2008. № 4. С. 5.

Бокатанов В. А. Практико-ориентированный подход в обучении: доклад. URL: https://infourok.ru/doklad-praktikoorientirovanniy-podhod-v-obuchenii-3665852.html (дата обращения: 16.03.2022).

Радченко А. Ф. Молодежь и ее возрастные границы // Социология власти. 2012. № 3. С. 19-29.

Тадтаев Г. Средняя продолжительность жизни россиян достигла рекордного показателя. URL: https://www.rbc.ru/rbcfreenews/59548ac09a7947aea6551ef1 (дата обращения: 25.03.2022).

Практико-ориентированное обучение в системе высшего образования: монография / К. А. Климов, Л. Л. Мешкова, В. В. Смирнов [и др.]. Тамбов: Изд-во Першина Р. В., 2016. 144 с.

Митрофанова Г. Г. Трудности использования проектной деятельности в обучении // Молодой ученый. 2011. № 5 (28), т. 2. С. 148-151.

Крайник В. Л. Индивидуализация и стандартизация высшего педагогического образования // Психодидактика высшего и среднего образования. Барнаул: АлтГПА, 2012. С. 217-219.

Шадриков В. Д. Личностные качества педагога как составляющие профессиональной компетентности // Вестник Ярославского государственного университета им. П. Г. Демидова. Серия «Психология». 2006. № 1. С. 15-21.

Амелюшкина С. М. Понятие «творчество»: вчера и сегодня // Вестник Костромского государственного университета. 2008. № 3. С. 39-41.

Иванова С. В., Пастухова Л. С. Возможности использования проектного метода в образовании и работе с молодежью на современном этапе // Образование и наука. 2018. № 6. С. 29-49.

Крайник В. Л., Диянова Р. Т. Педагогико-психологический анализ проблемы исследования креативности личности // Мир науки, культуры, образования. 2019. № 3 (76). С. 333-335.

Тулупова Э. Н. Метод проектов как современная педагогическая технология. URL: https://nsportal.ru/shkola/obshchepedagogicheskie-tekhnologii/library/2014/02/20/statyametod-proektov-kak-sovremennaya (дата обращения: 05.04.2022).

Published

2022-09-30

Issue

Section

Педагогические науки: Общая педагогика, история педагогики и образования