ECOLOGICAL EDUCATION OF PRESCHOOLERS AND YOUNGER SCHOOLCHILDREN WITH THE HELP OF FAIRY TALES IN THE GEOLOGICAL MUSEUM
DOI:
https://doi.org/10.37386/2413-4481-2022-4-5-12Keywords:
environmental education, primary school age, creative development, fairy tale therapy, geological museum, mineralsAbstract
The article is devoted to the problem of environmental education and organizing events in natural science museums on the basis of scientific knowledge about mineral resources. The main trends and methods of ecological education of preschool and primary school age children are analyzed. The issues of symbolism of minerals and terrains in fairy tales are considered. The possibilities of using fairy tale therapy in the museum exposition are shown. Further the author discusses the possibility of the use of the legitimacy of introducing fairy tales about stones into the concept of sustainable development of environmental education and museology.References
Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте. М.: Просвещение, 2008. 236 с.
Веселова Т. М. Формирование экологической культуры младших школьников на основе краеведческого материала // Начальная школа. 2013. № 2. 123 с.
Дерябо С. Д., Ясвин В. А. Экологическая педагогика и психология. Ростов н/Д.: Феникс, 1996. 480 с.
Куликов В. Азбука камней-самоцветов: Поверья о самоцветах. М.: Терра, 1996. 224 с.
Методика экологического воспитания дошкольников: учеб. пособие для студ. сред. пед. учеб. заведений. М.: Академия, 2001. 184 с.
Молодова Л. П. Методика работы с детьми по экологическому воспитанию. Минск: Асар, 2004. 158 с.
Николаева С. Н. Создание условий для экологического воспитания детей: метод. рекомендации для дошк. учреждений. М.: Новая школа, 2003. 32 с.
Осинцева-Раевская Е. А. Колоронимы в сказках А. С. Пушкина // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Гуманитарные науки. 2016. № 2 (38). С. 149-155.
Пропп В. Я. Исторические корни волшебной сказки. Л.: Ленинградский университет, 1986. 366 с.