THE ACTIVITY OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTION CURATOR IN THE FORMATION OF THE STUDENT GROUP COLLECTIVE

Authors

  • Tatyana A. Miroshina Kuzbass State Agrarian Academy

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2022-2-50-56

Abstract

The article presents the results of the pedagogical experiment with the activity of the higher educational institution curator forming the university student collective. The main features of the student collective, the stages of its formation are revealed and characterized, criteria and indicators of its formation are developed, the content of the curators’ activity is described. The level of the collective formation was measured based on students’ self-analysis and expert assessments. The study led to the conclusion that the purposeful activity of curators contributes to the development of group self-government as an efficient form of student democracy.

Author Biography

Tatyana A. Miroshina, Kuzbass State Agrarian Academy

кандидат педагогических наук, доцент, кафедра педагогических технологий, инженерный факультет

References

Мирошина Т. А. Кураторство как одна из форм воспитательной работы со студентами вуза // Актуальные проблемы современного образования: сборник материалов IV региональной научно-практич. конф. Кемерово, 2016. С. 47-50.

Бочкарева А. Б. Формирование сплоченной студенческой группы: условия и факторы // Мониторинг. 2014. № 5 (123). С. 200-209.

Дмитриева Е. Ю., Полуянова Л. А. Особенности деятельности куратора академической группы педагогического вуза в условиях модернизации образования // АНИ: педагогика и психология. 2017. № 1 (18). С. 70-72.

Мальчукова Н. Н. Кураторская деятельность как один из компонентов воспитательного процесса вуза // АНИ: педагогика и психология. 2019. № 3 (28). С. 161-164.

Матвеева И. А. Роль куратора студенческой группы в обеспечении качества организации образовательного процесса в вузе // Санкт-Петербургский образовательный вестник. 2017. № 5 (9). С. 22-24.

Свердев Р. Г. Роль куратора в воспитательной системе военного вуза войск национальной гвардии // Наука и школа. 2017. № 4. С. 130-134.

Середа А. В., Титова Г. Ю. Кураторская деятельность как средство развития профессиональной компетентности студентов педвуза // Ped.Rev. 2016. № 2 (12). С. 84-91.

Тимошенко А. И., Тазетдинова Е. Н. Роль куратора в формировании гражданской идентичности обучающихся // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2017. № 2 (26). С. 122-125.

Organization of the curator’s work for students’ adaptation in higher educational institutions: on the example of a technical university / D. A. Aleshkov [et al.] // Revista ESPACIOS. 2018. Vol. 39 (№ 17).

Бельская Е. Я., Игна О. Н. Роль института кураторства в современном высшем профессиональном образовании // Вестник ТГПУ. 2017. № 12 (189). С. 13-16.

Sobirova D. U., Azimov A. T., Alimova D. K. The role of the curator in higher education university // European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences. 2019. № 7 (3). Р. 72-77.

Коваленко В. И. Взаимосвязь успешности учебной деятельности с уровнем групповой сплоченности студентов колледжа // МНКО. 2016. № 2 (57). С. 270-273.

Мирошина Т. А. Педагогическая модель деятельности куратора по формированию гражданской позиции студентов вуза // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер.: Психолого-педагогические науки. 2019. № 4 (44). С. 166-180.

Published

2022-06-24

Issue

Section

Педагогические науки: Методология и технология профессионального образования