ANALYSIS OF THE PROBLEMS OF FORMING UNIVERSITY STUDENTS’ MOTIVATION IN THE MODERN HIGHER EDUCATION SYSTEM

Authors

  • Oxana N. Zherdeva Polzunov Altai State Technical University
  • Olga A. Povolotskaya Altai State University
  • Iurii V. Gorbunov Altai State University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2022-4-54-62

Keywords:

motivation, motiv, motivational field, educational process, structural components of motivation, basic educational program, learning motivation, factors that determine learning motivation

Abstract

Reducing the motivational activity of university students is a rather important factor hindering efficiency of education. In the article, the authors investigate the reasons that prevent the formation of a stable motivation among students by conducting research. The data obtained indicate the presence of initial motivation to study at a university, but in the course of training, most of the respondents lose it. As a result of the analysis the authors come to the conclusion that in order to form a stable students’ motivation, a set of measures is needed that affect all its main factors.

Author Biographies

Oxana N. Zherdeva, Polzunov Altai State Technical University

кандидат филологических наук, доцент кафедры иностранных языков

Olga A. Povolotskaya, Altai State University

доцент кафедры экономики и эконометрики

Iurii V. Gorbunov, Altai State University

кандидат экономических наук, доцент кафедры менеджмента, организации бизнеса и инноваций

References

Российская педагогическая энциклопедия. URL: http://rus-pedagog-enc.slovaronline.com (дата обращения: 15.01.2022).

Ильин Е. П. Мотивация и мотивы. СПб.: Питер, 2012. 512 с.

Мешков Н. И., Мешков Д. Н. Мотивация личности как ключевая проблема психологии // Интеграция образования. 2015. Т. 19, № 1. С. 37-43.

Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность. СПб.: Питер; М.: Смысл, 2003. 860 с.

Левин К. Теория поля в социальных науках. М.: Академический проект, 2019. 314 с.

Загрина Н. А. Вклад академика И. П. Павлова в психологическую науку. URL: http://www.medpsy.ru/mprj/archiv_global/2012_6_17/nomer/nomer21.php (дата обращения: 22.02.2022).

Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Политиздат, 1975. 130 с.

Якобсон П. М. Психология чувств и мотивации. Воронеж: МОДЭК; М.: Институт практической психологии, 1998. 304 с.

Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. СПб.: Питер, 2005. 720 с.

Уткин Э. А. Основы мотивационного менеджмента. М.: ЭКМОС, 2000. 352 с.

Зайцев Г. Г. Управление персоналом: учеб. пособие. СПб.: Северо-Запад, 1998. 230 с.

Цветкова Р. И. Мотивационная сфера личности современного студента: факторы, условия и средства ее формирования в процессе профессионального становления: специальность 19.00.07 «Педагогическая психология»: автореф. дис.. д-ра психол. наук. Иркутск, 2007. 48 с.

Pekrun R. The Control-Value Theory of Achievement Emotions: Assumptions, Corollaries, and Implications for Educational Research and Practice // Educational Psychology Review. 2006. Vol. 18, № 4. P. 315-341.

Weiner B. An attributional theory of motivation and emotion // Behaviorism. 1988. Vol. 16. № 2. P. 167-173.

Locke E. A., Latham G. P. Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey // American Psychologist. 2002. Vol. 57, № 9. P. 705-717.

Markus H. R., Nurius P. Possible selves // American Psychologist. 1986. Vol. 41, № 9. P. 954-969.

Hidi S., Renninger K. A. The Four-Phase Model of Interest Development // Educational Psychologist. 2006. Vol. 41, № 2. P. 111-127.

Додонов Б. И. Эмоция как ценность. М.: Политиздат, 1978. 272 с.

Зимняя И. А. Педагогическая психология. Ростов н/Д.: Феникс, 1997. 480 с.

Щукина Г. И. Активация познавательной деятельности учащихся в учебном процессе: учеб. пособие. М.: Просвещение, 1979. 160 с.

Гигаури Д. И., Гуторов В. А. Youtube-блогеры как лидеры общественного мнения молодежи: новые технологии формирования идентичности в современном виртуальном пространстве // Каспийский регион: политика, экономика, культура. 2019. № 3 (60). С. 51-58.

Подосокорский Н. Н. Эволюция Юрия Дудя: от популярного блогера до общественного деятеля // Наука телевидения. 2020. № 16.4. С. 65-82.

Published

2022-12-05

Issue

Section

Псих. науки: Педагогическая псих., психодиагностика цифр. образовательных сред