ANALYSIS OF THE PROBLEMS OF FORMING UNIVERSITY STUDENTS’ MOTIVATION IN THE MODERN HIGHER EDUCATION SYSTEM
DOI:
https://doi.org/10.37386/2413-4481-2022-4-54-62Keywords:
motivation, motiv, motivational field, educational process, structural components of motivation, basic educational program, learning motivation, factors that determine learning motivationAbstract
Reducing the motivational activity of university students is a rather important factor hindering efficiency of education. In the article, the authors investigate the reasons that prevent the formation of a stable motivation among students by conducting research. The data obtained indicate the presence of initial motivation to study at a university, but in the course of training, most of the respondents lose it. As a result of the analysis the authors come to the conclusion that in order to form a stable students’ motivation, a set of measures is needed that affect all its main factors.References
Российская педагогическая энциклопедия. URL: http://rus-pedagog-enc.slovaronline.com (дата обращения: 15.01.2022).
Ильин Е. П. Мотивация и мотивы. СПб.: Питер, 2012. 512 с.
Мешков Н. И., Мешков Д. Н. Мотивация личности как ключевая проблема психологии // Интеграция образования. 2015. Т. 19, № 1. С. 37-43.
Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность. СПб.: Питер; М.: Смысл, 2003. 860 с.
Левин К. Теория поля в социальных науках. М.: Академический проект, 2019. 314 с.
Загрина Н. А. Вклад академика И. П. Павлова в психологическую науку. URL: http://www.medpsy.ru/mprj/archiv_global/2012_6_17/nomer/nomer21.php (дата обращения: 22.02.2022).
Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Политиздат, 1975. 130 с.
Якобсон П. М. Психология чувств и мотивации. Воронеж: МОДЭК; М.: Институт практической психологии, 1998. 304 с.
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. СПб.: Питер, 2005. 720 с.
Уткин Э. А. Основы мотивационного менеджмента. М.: ЭКМОС, 2000. 352 с.
Зайцев Г. Г. Управление персоналом: учеб. пособие. СПб.: Северо-Запад, 1998. 230 с.
Цветкова Р. И. Мотивационная сфера личности современного студента: факторы, условия и средства ее формирования в процессе профессионального становления: специальность 19.00.07 «Педагогическая психология»: автореф. дис.. д-ра психол. наук. Иркутск, 2007. 48 с.
Pekrun R. The Control-Value Theory of Achievement Emotions: Assumptions, Corollaries, and Implications for Educational Research and Practice // Educational Psychology Review. 2006. Vol. 18, № 4. P. 315-341.
Weiner B. An attributional theory of motivation and emotion // Behaviorism. 1988. Vol. 16. № 2. P. 167-173.
Locke E. A., Latham G. P. Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey // American Psychologist. 2002. Vol. 57, № 9. P. 705-717.
Markus H. R., Nurius P. Possible selves // American Psychologist. 1986. Vol. 41, № 9. P. 954-969.
Hidi S., Renninger K. A. The Four-Phase Model of Interest Development // Educational Psychologist. 2006. Vol. 41, № 2. P. 111-127.
Додонов Б. И. Эмоция как ценность. М.: Политиздат, 1978. 272 с.
Зимняя И. А. Педагогическая психология. Ростов н/Д.: Феникс, 1997. 480 с.
Щукина Г. И. Активация познавательной деятельности учащихся в учебном процессе: учеб. пособие. М.: Просвещение, 1979. 160 с.
Гигаури Д. И., Гуторов В. А. Youtube-блогеры как лидеры общественного мнения молодежи: новые технологии формирования идентичности в современном виртуальном пространстве // Каспийский регион: политика, экономика, культура. 2019. № 3 (60). С. 51-58.
Подосокорский Н. Н. Эволюция Юрия Дудя: от популярного блогера до общественного деятеля // Наука телевидения. 2020. № 16.4. С. 65-82.