REFLECTION AS A MEANS OF PROFESSIONAL SELF-DEVELOPMENT OF A TEACHER

Authors

  • Lyubov Ye. Khaludorova Buryat Republican Institute of Educational Politics

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2023-2-14-18

Keywords:

reflection, professional self-development, additional professional education, modern teacher, individual reflective map

Abstract

The paper actualizes the problem of professional self-development of a teacher in modern dynamically changing conditions, sets a goal and justifies that reflection is one of the means for professional self-development of a teacher. The study methods used include analysis, comprehension of theoretical sources and generalization of experience. The author makes an attempt to define the (working) concept of “individual reflective map”, proves and concludes that it is necessary to develop individual reflective maps for a deeper understanding (reflection) of the teacher’s own professional activity.

Author Biography

Lyubov Ye. Khaludorova, Buryat Republican Institute of Educational Politics

доктор педагогических наук, доцент кафедры гуманитарных дисциплин

References

Фейдл Ч., Бялик М., Триллинг Б. Четырехмерное образование: компетенции, которые нужны для успеха. М.: Skolkovo, 2016. 210 с.

Боброва И. А., Чурсинова И. А. Профессиональное саморазвитие педагога как условие его непрерывного образования // Международный журнал социальных и гуманитарных наук. 2016. Т. 2, № 1. С. 58-65.

Давыдов В. В., Зак А. В. Уровень планирования как условие рефлексии // Проблемы рефлексии. Современные комплексные исследования. Новосибирск: Наука, 1987. С. 43-48.

Слободчиков В. И. Становление рефлексивного сознания в раннем онтогенезе // Проблемы рефлексии. Современные комплексные исследования. Новосибирск: Наука, 1987. С. 60-68.

Семенов И. Н., Степанов С. Ю. Рефлексия в организации творческого мышления и саморазвитии личности // Вопросы психологии. 1983. № 2. С. 35

Сизикова Т. Э., Волошина Т. В., Повещенко А. Ф. Обзор исследований рефлексии в психологии. Педагогическая рефлексия // Научное обозрение. Педагогические науки. 2016. № 3. С. 98-110. URL: https://science-pedagogy.ru/ru/article/view?id=1500 (дата обращения: 27.09.2022).

Воспитательная деятельность педагога: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / И. А. Колесникова и др.; под общ. ред. В. А. Сластёнина, И. А. Колесниковой. 4-е изд. М.: Академия, 2008. 336 с.

Cruickshank D. R., Kennedy J., Williams J., Holton J., Deborah E. Evaluation of Reflective Teaching Outcomes // The Journal of Educational Research. 1981. Vol. 75, No 1. P. 26-32.

Rogers C. R., Freiberg H. J. Freedom to Learn (3-rd edition). New York; Oxford; Singapore; Sydney: Maxwell Macmillan International, 1994. 406 p.

Халудорова Л. Е. Рефлексивное мышление в контексте гуманитаризации дополнительного профессионального образования // Вестник образования БРИОП. 2019-2020. № 04-05 (01). С. 23-31. URL: http://briop.ru/index.php/servisy/vestnik-gau-dpo-rb-briop (дата обращения: 09.01.2023).

Published

2023-06-14

Issue

Section

Навстречу юбилею АлтГПУ