MENTAL MAPS IN TEACHING: FROM THEORY TO PRACTICE

Authors

  • Yekaterina N. Dronova Altai State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2023-2-19-27

Keywords:

mental maps, intelligence maps, building mental maps, Coggle, MindMeister, Mindomo

Abstract

The paper substantiates the importance of using the method of mental maps in teaching. The main provisions of the theory of mental maps are described. The paper seeks to investigate the attitudes towards using mental maps in graduate students at pedagogical universities. Using the resulting data, the paper aims to formulate methodological recommendations that would help students develop their ability to build mental maps. The paper also reveals a contradiction between the high level of theoretical knowledge about mental maps among graduate students and the low level of formation of their practical skills to build mental maps.

Author Biography

Yekaterina N. Dronova, Altai State Pedagogical University

кандидат педагогических наук, доцент, кафедра теоретических основ информатики

References

Бьюзен Т., Бьюзен Б. Супермышление. Минск: Попурри, 2003. 320 с.

Бьюзен Т. Интеллект-карты. Полное руководство по мощному инструменту мышления. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2019. 208 с.

Buzan T. Mind Map Mastery: The Complete Guide to Learning and Using. Watkins Publishing, 2018. 224 p.

Самофалова М. В., Суркова Н. В. Использование ментальных карт в процессе обучения // Гуманитарные и социальные науки. 2020. № 3. С. 308-315.

Демидко В. В. Ментальные карты как способ развития критического мышления в медиатизированном обществе // Медиасфера и медиаобразование: специфика взаимодействия в современном социокультурном пространстве. Могилев. 2021. С. 107-111.

Куликова В. В. Ментальная карта как метод обучения // Карельский научный журнал. 2021. Т. 10, № 1 (34). С. 29-32.

Горячкин Б. С., Наседкин И. А. Сравнительный анализ средств разработки ментальных карт // Наукосфера. 2021. № 5-2. С. 126-133.

Диков А. В. Обмен знаниями через социальные сервисы ментальных карт // Школьные технологии. 2018. № 6. С. 81-88.

Бужинская Н. В., Васева Е. С. Подготовка будущих учителей к разработке и применению ментальных карт для визуализации учебной информации // Наука и перспективы. 2020. № 4. С. 63-68.

Родионов М. А., Диков А. В., Акимова И. В. Методические аспекты использования ментальных карт в процессе подготовки бакалавров педагогических специальностей // Информатика и образование. 2019. № 4 (303). С. 49-63.

Дронова Е. Н. Ментальные карты в учебном процессе: роль и основы разработки // Проблемы современного образования. 2017. № 2. С. 118-124.

Published

2023-06-14

Issue

Section

Педагогические науки: Общая педагогика, история педагогики и образования