PEDAGOGICAL CONDITIONS AND CAPABILITIES FOR DEVELOPING A RESPONSIBLE ATTITUDE TO DECISION-MAKING IN FUTURE OFFICERS

Authors

  • Nadezhda V. Dorosh Military Educational and Scientific Center of the Air Force “N.E. Zhukovsky and Yu.A. Gagarin Air Force Academy”
  • Alexey S. Korobov Military Educational and Scientific Center of the Air Force “N.E. Zhukovsky and Yu.A. Gagarin Air Force Academy”
  • Vladislav G. Chervinskiy Military Educational and Scientific Center of the Air Force “N.E. Zhukovsky and Yu.A. Gagarin Air Force Academy”

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2023-3-37-42

Keywords:

pedagogical capabilities, pedagogical conditions, management decision, managerial responsibility, information educational environment, military university, future officers, cadet

Abstract

The article identifies the pedagogical capabilities necessary for developing a responsible attitude to making managerial decisions in future officers. These capabilities, in turn, help to outline the pedagogical conditions in a military university that ensure effective development. The results of experimental research demonstrate how well-targeted use of pedagogical conditions and capabilities of a military university makes it possible to increase the level of managerial responsibility of cadets.

Author Biographies

Nadezhda V. Dorosh, Military Educational and Scientific Center of the Air Force “N.E. Zhukovsky and Yu.A. Gagarin Air Force Academy”

кандидат экономических наук, доцент, преподаватель

Alexey S. Korobov, Military Educational and Scientific Center of the Air Force “N.E. Zhukovsky and Yu.A. Gagarin Air Force Academy”

преподаватель

Vladislav G. Chervinskiy, Military Educational and Scientific Center of the Air Force “N.E. Zhukovsky and Yu.A. Gagarin Air Force Academy”

старший преподаватель

References

Раецкая О. В. Информационная среда современного военного вуза // Интернет-журнал «Мир науки». 2017. Т. 5, № 5. URL: https://mir-nauki.com/PDF/67PDMN517.pdf (дата обращения 19.07.2023).

Лактионова Е. Б. Образовательная среда как условие развитие личности и ее субъектов // Известия Российского государственного педагогического ун-та им. А. И. Герцена. 2010. № 128. С. 40-54.

Петровская М. В. Образовательная среда военного вуза как пространство развития психологической культуры преподавателя // Фундаментальные исследования. 2013. № 1-3. С. 632-635.

Соловей Д. В., Спирина В. И. Особенности образовательной среды военного вуза // Вестник Армавирского государственного педагогического университета. 2019. № 2. С. 36-43.

Белошицкий А. В., Мещеряков Д. В., Фалилеев В. Ю. Информационно-образовательная среда военного вуза, методологические аспекты // Современные наукоемкие технологии. 2015. № 12. С. 284-287.

Шаповалов И. В., Егоров П. А., Юдина О. А. Основы формирования профессиональной ответственности будущих офицеров ФСБ России // Научное мнение. 2018. № 6. С. 11-15.

Новикова С. С. Информационная образовательная среда военного вуза как фактор повышения качества обучения курсантов: специальность 13.00.01: автореф. дис. … канд. пед. наук. Воронеж, 2011. 24 с.

Хьелл Ларри А., Зиглер Д. Теории личности. Основные положения, исследования и применение: учеб. пособие для студентов высших учеб. заведений, обучающихся по направлению и специальностям психологии. СПб.: Питер; Минск: Питер, 2019. 606 с.

Published

2023-09-29

Issue

Section

Педагогические науки: Методология и технология профессионального образования