THE PROSPECTS OF METHODOLOGICAL SUPPORT FOR ADVANCED TRAINING COURSES TARGETED AT RUSSIAN LANGUAGE AND LITERATURE TEACHERS IN THE REPUBLIC OF TAJIKISTAN IN THE CONTEXT OF THIRD-GENERATION FSES
DOI:
https://doi.org/10.37386/2413-4481-2023-1-41-46Keywords:
methodological support, Russian language and literature, advanced training courses, areas of work, third-generation FSESAbstract
The paper presents options for methodological support of advanced training courses for teachers of Russian language and literature working in Russian-Tajik schools of the Republic of Tajikistan. The tasks assigned by the leaders of the two countries to the large team participating in the humanitarian program provided meaningful content of advanced training courses, interaction with verbal teachers in the classroom and during their direct pedagogical activity. The requirements of the Federal State Educational Standard (FSES) of the third generation for the organization of the educational process allowed us to identify problematic issues that require development and long-term solutions. In this regard, prospects for further cooperation were identified, which will allow to provide the necessary methodological support to teachers of the Russian language and literature of the Republic of Tajikistan, both within the framework of philological school education and in the field of work with gifted bilingual students.References
Российская школа в Таджикистане отметила 20-летний юбилей. URL: https://news.rambler.ru/education/38275737-rossiyskaya-shkola-v-tadzhikistane-otmetila-20-letniy-yubiley/(дата обращения: 13.11.2022).
Ко дню знаний: русские школы в Таджикистане и другие возможности получения российского образования. URL: https://halva.tj/articles/analytics/ko_dnyu_znaniy_russkie_shkoly_v_tadzhikistane_i_drugie_vozmozhnosti_polucheniya_rossiyskogo_obrazova/(дата обращения: 13.11.2022).
Изучаем новый ФГОС нового поколения. URL: https://disshelp.ru/blog/izuchaem-novyj-fgos-tretego-pokoleniya/(дата обращения: 13.11.2022).
Разумовская М. М. Русский язык: учебник для общеобразовательных организаций. М.: Дрофа, 2019. 288 с.
Коровина В. Я. Литература: учебник для общеобразовательных организаций: в 2 ч. М.: Просвещение, 2020.
Краева В. Ю., Марьина О. В. Тестовые задания как способ выявить остаточные знания учащихся V-IX классов по русскому языку (продолжение) // Русский язык в школе и дома. 2022. № 4. С. 18-22.
Беляева Н. В. Литература. Проверочные работы. 5-9 класс: пособие для учителей общеобразовательных учреждений. М.: Просвещение, 2010. 79 с.
Разумовская М. М. Русский язык. 8 класс: учебник для общеобразовательных организаций. М.: Дрофа, 2019. 288 с.
Филологический анализ текста / сост. О. В. Марьина. Барнаул: АлтГПУ, 2020. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=46596311 (дата обращения: 13.11.2022).
Приказ Министерства просвещения РФ от 31 мая 2021 г. № 287 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования». URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/401333920/#1000 (дата обращения: 13.11.2022).
Краева В. Ю., Марьина О. В. Тестовые задания как способ выявить остаточные знания учащихся V-IX классов по русскому языку) // Русский язык в школе и дома. 2022. № 3. С. 12-16.
Всероссийская олимпиада школьников по литературе. 2021-2022 учебный год. Региональный этап. 9 класс. URL: https://vos.olimpiada.ru/upload/files/Arhive_tasks/2021-22/reg/litr/tasks-litr-9-reg-21-22.pdf (дата обращения: 13.11.2022).