SYNERGETICS OF AXIOLOGICAL PRIORITIES OF RUSSIAN TEACHERS OF THE EARLY TWENTIETH CENTURY

Authors

  • Marina A. Zakharishcheva Glazovsky State Pedagogical Institute named after V.G. Korolenko

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2023-3-18-21

Keywords:

history of pedagogy, synergetic approach, nonlinearity, axiosphere

Abstract

The historical and pedagogical process is considered from the perspective of a synergetic methodological approach, which allows the author to show the polyphony and non-linearity of pedagogical systems and values of teachers working in the first decade of Soviet Russia. The research material used includes the works of famous teachers, which most clearly outlines their axiological priorities. Using the methods of analysis and synthesis, systematization and generalization, the author shows the potential of a synergetic approach to analyzing historical development of education in Russia as seen during a period of critical change in the early twentieth century.

Author Biography

Marina A. Zakharishcheva, Glazovsky State Pedagogical Institute named after V.G. Korolenko

доктор педагогических наук, профессор, профессор кафедры педагогики и психологии

References

Богуславский, М. В. История педагогики: Методология, теория, персоналии: монография. М.: ФГНУ ИТИП РАО; Издательский центр ИЭТ, 2012. 434 с.

Савельева И. М., Полетаев А. В. Теория исторического знания. СПб.: Алетейя. Историческая книга, 2007. 523 с.

Бобрышов С. В. Историко-педагогическое исследование развития педагогического знания: Методология и теория: монография. Ставрополь: Изд-во СКСИ, 2006. 300 с.

Захарищева М. А. Аксиосфера отечественного образования начала ХХ века // Актуальные проблемы педагогики и образования: сборник научных статей / науч. ред. и сост. Н. А. Асташова. Брянск: РИО БГУ; Полиграм-Плюс, 2021. С. 18-21.

Каптерев. М.: Издательский дом Шалвы Амонашвили, 2001. 224 с.

Вентцель. М.: Издательский дом Шалвы Амонашвили, 1999. 219 с.

Гессен С. И. Основы педагогики. Введение в прикладную философию. М.: Школа-Пресс, 1995. 448 с.

Крупская Н. К. Воспитание молодежи в ленинском духе. М.: Педагогика, 1989. 320 с.

Published

2023-09-29

Issue

Section

Педагогические науки: Общая педагогика, история педагогики и образования