EMOTIONAL INTELLIGENCE AND COPING STRATEGIES IN STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.37386/2413-4481-2024-3-74-80Keywords:
emotional intelligence, coping strategies, stressful situations, adolescence, studentsAbstract
The article examines the issue of emotional intelligence and coping strategies in adolescence. An empirical study was conducted with students of the Institute of Psychology and Pedagogy of AltSPU. The results of a study of the relationship between emotional intelligence and coping strategies are presented. The features of emotional intelligence and coping strategies among 1st and 4th year students were identified.References
Манойлова М. А. Эмоциональный интеллект будущего педагога: акмеологическая диагностика и методы развития. М.: Paleograph Press, 2008. 128 с.
Люсин Д. В. Новая методика измерения эмоционального интеллекта: опросник ЭмИн // Психологическая диагностика. 2006. № 4. С. 3-22.
Станибула С. А. Копинг-стратегии: функционирование и развитие в онтогенезе // Известия Гомельского гос. ун-та им. Ф. Скорины. 2017. № 2. С. 49-52.
Folkman S., Lazarus R. S. The relationship between coping and emotion: Implications for theory and research // Social Science and Medicine. 1988. № 26. С. 309-317.
Крюкова Т. Л. Психология совладающего поведения: современное состояние и психологические, социокультурные перспективы // Вестник Костромского государственного университета. 2013. Т. 19, № 5. С. 184-188.
Люсин Д. В. Опросник на эмоциональный интеллект ЭмИн: новые психометрические данные // Социальный и эмоциональный интеллект: от моделей к измерениям / под ред. Д. В. Люсина, Д. В. Ушакова. М.: Институт психологии РАН, 2009. С. 264-278.
Крюкова Т. Л. Методы изучения совладающего поведения: три копинг-шкалы. Кострома: КГУ им. Н. А. Некрасова. Авантитул, 2010. 64 с.