VALUE ORIENTATIONS OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN
DOI:
https://doi.org/10.37386/2413-4481-2024-3-64-68Keywords:
values, value orientations, value system, primary school age, personality developmentAbstract
The article reveals the definition of the concepts of “value” and “value orientations”. The research of both domestic and foreign scientists on the formation of value orientations has been analyzed, and it has been revealed that they are an important component of a person’s worldview. Special attention is paid to the fact that at primary school age, value orientations are unstable, and can change under the influence of various factors. It has also been proven that at this age, the focus on oneself and one’s family prevails.References
Плугатырева Е. О. Ценностные ориентации как один из основных компонентов структуры личности // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2009. № 7. С. 23-28.
Горькая Ж. В. Психология ценностей: учебное пособие. Самара: Самарский университет, 2014. 92 с.
Головаха Е. И. Жизненная перспектива и ценностные ориентации личности // Психология личности в трудах отечественных психологов: хрестоматия. 2-е изд., перераб. и доп. СПб.: Питер, 2009. С. 262-276.
Братусь Б. С. Личностные смыслы по А. Н. Леонтьеву и проблема вертикали // Традиции и перспективы деятельностного подхода в психологии: школа А. Н. Леонтьева / под ред. А. Е. Войскунского, А. Н. Ждан, О. К. Тихомирова. М.: Смысл, 1999. С. 80-117.
Большой психологический словарь / сост. и общ. ред. Б. Г. Мещеряков, В. П. Зинченко. СПб.: Прайм-Еврознак, 2007. 672 с.
Холодкова О. Г. Становление ценностно-смысловой сферы личности младшего школьника: монография. Барнаул: АлтГПУ, 2015. 192 с.
Соколов Э. В. Культура и личность. М., 2005. 230 с.