Methods of the forming of the competens scientific literacy of the schoolboys

Authors

  • Елена Анатольевна Шимко Алтайский государственный университет, г. Барнаул
  • Елена Борисовна Карпенко МБОУ «Гимназия № 69», г. Барнаул

Keywords:

cognitive activity of pupils virtual physical experiment, designing learning process

Abstract

The functional literacy, including the scientific literacy, should serve a prerequisite for successful adaptation of young people to the social environment. Methodological prerequisites for the formation the scientific literacy are the doctrine of the unity of nature and anthropogenic factors, as well as a model-based approach to the analysis of natural and social phenomena of the world. In this case, the model-based approach to the study of a objects and a phenomena of the world is a productive method of the formation of the scientific literacy of students in terms of the psycho-didactic structure learning and learning activities in which identified four components (didactic, psychological, methodological and private-subject).

Author Biographies

Елена Анатольевна Шимко, Алтайский государственный университет, г. Барнаул

кандидат педагогических наук, доцент кафедры общей и экспериментальной физики

Елена Борисовна Карпенко, МБОУ «Гимназия № 69», г. Барнаул

учитель физики

References

Самоненко, Ю.А. Функции, содержание и дидактические условия формирования научных методологических знаний у школьников: дис.. д-ра пед. наук/Ю.А. Самоненко. -М., 2002. -357 с.

Демидова, М.Ю. Конструирование комптентностно-ориентированных заданий/М.Ю. Демидова, Е.Е. Камзеева, Г.Г. Никифоров//Физика. -2009. -№ 23. -С. 33-40.

Шимко, Е.А. Изучение основ энергосберегающих технологий на этапе предпрофильной подготовки учащихся/Е.А. Шимко//Профильная школа. -2008. -№ 2. -С. 30-33.

Шимко, Е.А. Модельный подход к обучению и усвоению знаний по физике/Е.А. Шимко, А.Н. Крутский. -Барнаул: АлтГПА, 2012. -77 с.

Published

2014-10-25

Issue

Section

Дидактика математики и физики