TEACHING RUSSIAN PHRASEOLOGY AT DANGARIN STATE UNIVERSITYIN A NON-NATIVE LANGUAGE ENVIRONMENT

Authors

  • Abdullo N. Dzhabarov Dangara State University
  • Olga V. Maryina Altai State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2025-2-34-37

Keywords:

teaching Russian phraseology, Tajik phraseological units, conscious-comparative method, Russian as a foreign language, RFL

Abstract

This study examines the methodology of teaching Russian phraseology in Russian as a Foreign Language (RFL) classes at Dangarin State University, where instruction occurs without the support of a natural language environment. The research highlights the dual nature of phraseology instruction: while essential for developing students’ lexical and grammatical competence, it presents significant challenges due to the inherent complexity of phraseological units, whose meanings often elude both foreign learners and native speakers alike. The conscious-comparative method emerges as a particularly effective pedagogical approach, enabling students to systematically acquire both Russian and Tajik phraseological units. This study underscores the importance of phraseology instruction in training proficient Russian-speaking specialists, while addressing the unique difficulties posed by teaching figurative language in a foreign language context.

Author Biographies

Abdullo N. Dzhabarov, Dangara State University

и. о. зав. кафедрой, старший преподаватель кафедры русского языка и литературы

Olga V. Maryina, Altai State Pedagogical University

доктор филологических наук, доцент, профессор кафедры общего и русского языкознания и методики преподавания русского языка как иностранного института филологии и межкультурной коммуникации

References

Телия В. Н. Что такое фразеология. М.: Наука, 1966. 86 с.

Шарипова З. М. Семантико-структурный анализ фразеологических единиц таджикского, арабского и русского языков: дис. … канд. филол. наук: 10.02.20. Душанбе, 2011. С. 170.

Василенко А. П. Аспекты семантики фразеологизмов (на материале русского и французского языков): автореф. … дис. д-ра филол. наук: 10.02.01. Орёл, 2011. 44 с.

Гумбольдт фон А. Язык и философия культуры. М.: Прогресс, 1985. 451 с.

Федосов И. А. Функционально-стилистическая дифференциация русской фразеологии. Ростов н/Д.: Изд-во Ростовского университета, 1977. 212 с.

Толковый словарь Ожегова. URL: https://slovarozhegova.ru/(дата обращения: 22.04.2025).

Published

2025-06-16

Issue

Section

5.8.7. Методология и технология профессионального образования