A PROJECT-BASED APPROACH TO MANAGING EDUCATIONAL ORGANIZATION DEVELOPMENT

Authors

  • Natalia M. Nuzhnova The Herzen State Pedagogical University of Russia
  • Elena I. Deripaska School № 604 of the Pushkin District of Saint-Petersburg
  • Olga G. Dryagina School № 604 of the Pushkin District of Saint-Petersburg

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2025-2-13-17

Keywords:

project-based approach, management, innovative activity, educational organization

Abstract

The article examines the significance of project-based management in educational institutions, highlighting its key implementation challenges in the education sector. It emphasizes the crucial role of engaging school communities in projects across different levels. The study presents practical experience from a secondary school teaching team involved in innovative educational projects. Findings underscore the importance of continuing to apply project-based approaches in school development management. The paper concludes by proposing the development and implementation of a new innovative project focused on preparing future generations of engineers and technologists.

Author Biographies

Natalia M. Nuzhnova, The Herzen State Pedagogical University of Russia

кандидат педагогических наук, доцент, доцент кафедры педагогики начального образования и художественного развития ребенка Института детства

Elena I. Deripaska, School № 604 of the Pushkin District of Saint-Petersburg

директор

Olga G. Dryagina, School № 604 of the Pushkin District of Saint-Petersburg

заместитель директора по УВР

References

Об утверждении профессионального стандарта «Руководитель образовательной организации (управление дошкольной образовательной организацией и общеобразовательной организацией)»: Приказ Минтруда России от 19.04.2021 № 250н (зарег. в Минюсте России 02.09.2021 № 64848). URL: https://www.eduprofrb.ru/uploads/documents/docs/prikaz-mintruda-rossii-ot-19_04_2021-n-250n.pdf (дата обращения: 15.04.2025).

Петренко А. А. Проектный менеджмент в управлении развитием системы образования школы // Современное образование: наука и практика. 2024. № 1 (22). С. 7-10. EDN IPGKLD.

Методические рекомендации по реализации проектного управления в образовательной организации / сост. О. А. Притужалова, О. В. Созонтова. Липецк: ГАУДПО ЛО «ИРО», 2020. 95 с.

Нужнова Н. М., Дерипаска Е. И. Готовность педагогов к инновационной деятельности // Академический вестник. Вестник Санкт-Петербургской академии постдипломного педагогического образования. 2020. № 4 (50). С. 61-64. EDN YDVKPI.

Нужнова Н. М., Дерипаска Е. И. Компетентностное руководство школой как инструмент и условие развития профессионально-образовательной среды // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 65-2. С. 195-198. EDN FPZIYU.

Команда школьных педагогов «под ключ». URL: https://www.herzen.spb.ru/innovatsii/komanda-shkolnykh-pedagogov-pod-klyuch/(дата обращения: 15.04.2025).

Котова С. А., Нужнова Н. М. Подготовка студента к успешной интеграции в профессиональную среду // Управление развитием профессиональной компетентности личности: история, теория, практика: сборник материалов Международной научно-практической конференции: в 2 т., Белгород, 27 ноября 2017 года / отв. ред. Н. И. Исаева, С. И. Маматова. Белгород: Белгородский государственный институт искусств и культуры, 2017. Т. 1. С. 198-202. EDN YCFCIF.

Published

2025-06-16

Issue

Section

5.8.1. Общая педагогика, история педагогики и образования