A UNIVERSAL APPROACH TO STRUCTURING STUDENTS’ KNOWLEDGE

Authors

  • Tatiana A. Snigiryova Izhevsk State Medical Academy
  • Irina A. Grishanova Korolenko Glazov State Engineering and Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2025-2-18-22

Keywords:

knowledge structure, educational thesaurus, knowledge classifier, descriptor classes, descriptor, student survey

Abstract

This article explores a universal approach to structuring students’ knowledge by integrating a thesaurus as an additional teaching tool. The study justifies the use of a thesaurus in education, outlines its structure (including knowledge examples, descriptor classes, and illustrative materials), and evaluates student perceptions of its advantages and limitations. Findings support the thesaurus’s effectiveness as a supplementary aid for both practical lesson preparation and independent study across academic disciplines.

Author Biographies

Tatiana A. Snigiryova, Izhevsk State Medical Academy

доктор педагогических наук, профессор кафедры медбиофизики, информатики и экономики

Irina A. Grishanova, Korolenko Glazov State Engineering and Pedagogical University

доктор педагогических наук, профессор кафедры педагогики и психологии

References

Мирошниченко А. А., Мирошниченко И. Л. Тезаурус как модель задаваемой учебной информации // Международный научно-исследовательский журнал. 2016. Ч. 4, № 12 (54). С. 56-58.

Михалева Е. В., Малетина Л. В. Тезаурусный подход к разработке учебного словаря // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 3. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=13393 (дата обращения: 08.02.2025).

Михалкин В. С. Русско-английский тезаурус по физике для студентов медицинских вузов: учеб. пособие. Ижевск, 2021. 146 с.

Тулохонова И. С. Моделирование системы обучения на основе тезаурусного подхода // Науковедение. 2017. Т. 9, № 4 (2017). URL: http://naukovedenie.ru/PDF/86TVN417.pdf (дата обращения: 08.02.2025).

Учебный тезаурус курса медицинской и биологической физики: учеб. пособие / Т. А. Снигирева, Е. В. Ворсина [и др.]. Ижевск: ГБОУ ВПО ИГМА Минздравсоцразвития России, 2012. Ч. I. 70 с.

Учебный тезаурус курса медицинской и биологической физики: учеб. пособие / Е. В. Ворсина, Т. А. Снигирева [и др.]. Ижевск: Экспертиза, 2016. Ч. II. 102 с.

Учебный тезаурус элементов теории вероятностей и основам математической статистики: учеб. пособие / Т. А. Снигирева, Е. В. Ворсина [и др.]. Ижевск: ФГБОУ ВО ИГМА Минздрава России, 2017. 30 с.

Учебный тезаурус основ дифференциального и интегрального исчисления: учебно-метод. пособие / М. С. Рябчикова, Т. А. Снигирева. Ижевск: ФГБОУ ВО ИГМА Минздрава России, 2024. 60 с.

Published

2025-06-16

Issue

Section

5.8.1. Общая педагогика, история педагогики и образования