UNIVERSITY-SCHOOL COLLABORATION IN CONDUCTING INTERNATIONAL INTERNSHIPS FOR MASTER’S STUDENTS: STAGES AND CONTENT

Authors

  • Olga V. Maryina Altai State Pedagogical University
  • Natalia F. Valentin D. I. Mendeleev Secondary General Education School with Advanced Instruction in Selected Subjects

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2025-3-46-50

Keywords:

international internship, master’s students, internship organization, internship implementation, mentor teachers, classroom activities, extracurricular activities, interns

Abstract

The article presents the experience of Altai State Pedagogical University in organizing international internships for master’s students in the Republic of Tajikistan. It details the collaboration between the university and the D.I. Mendeleev Russian-Tajik Secondary General Education School in Tursunzade, at each of the three stages of the internship: preparation, implementation, and evaluation. The successful achievement of internship goals and the fulfillment of tasks assigned to students were made possible only through the coordinated efforts of mentors from both the university and the school.

Author Biographies

Olga V. Maryina, Altai State Pedagogical University

доктор филологических наук, доцент, профессор кафедры общего и русского языкознания и методики преподавания русского языка как иностранного

Natalia F. Valentin, D. I. Mendeleev Secondary General Education School with Advanced Instruction in Selected Subjects

начальник методического центра

References

Проскурин А. Д., Карпов Г. В., Никулина Ю. Н. Социальное партнерство университета и предприятий региона // Высшее образование в России, 2012. № 7. С. 78-83.

Марьина О. В. Подготовка учителей-международников в Алтайском государственном педагогическом университете // Актуальные проблемы изучения русского языка в поликультурной среде: материалы Международной научно-практической конференции. Красноярск: Красноярский государственный педагогический университет им. В. П. Астафьева, 2024. С. 21-24.

Положение о прохождении стажировки студентов магистратуры, обучающихся по программе магистратуры 44.04.01 Педагогическое образование: Русская филология с изучением языка и литературы страны пребывания. URL: https://www.altspu.ru/about_the_university/normativnaya-baza/doc/21168/(дата обращения: 20.04.2025).

Никулина Ю. Н. Стажировка как инструмент формирования профессиональных компетенций выпускников и обеспечения их занятости // Креативная экономика. 2019. Т. 13, № 6. С. 1279-1290.

Published

2025-09-29

Issue

Section

5.8.7. Методология и технология профессионального образования