THE RUSSIAN PROJECT “CONVERSATIONS ABOUT IMPORTANT THINGS” AS A TOOL FOR DEVELOPING STUDENTS’ ABILITY TO ENGAGE SOCIALLY

Authors

  • Natalia V. Koshman Novosibirsk State Pedagogical University
  • Vadim D. Krivorotov Novosibirsk State Pedagogical University
  • Alexandra T. Chernykh Novosibirsk State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2025-4-12-19

Keywords:

social engagement, Conversations about Important Things, students, social activity, general education institutions

Abstract

The article presents a study based on the practical experience already gained in implementing the project “Conversations about Important Things” developed by Ministry of Education of Russia. The study identifies the project’s potential influence on developing social engagement ability in students. A significant part of the research focuses on teachers’ assessment of the methodological support for this process in various regions of the Russian Federation, as well as the difficulties encountered in implementing “Conversations about Important Things” at the present stage.

Author Biographies

Natalia V. Koshman, Novosibirsk State Pedagogical University

кандидат педагогических наук, доцент

Vadim D. Krivorotov, Novosibirsk State Pedagogical University

аспирант

Alexandra T. Chernykh, Novosibirsk State Pedagogical University

аспирант

References

Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта среднего общего образования: Приказ Министерства образования и науки Российской Федерации от 17 мая 2012 г. № 413 (ред. от 11.12.2020) // КонсультантПлюс: сайт. URL: clck.ru/3NVnpD (дата обращения: 05.08.2025).

Павлова Е. В., Краснорядцева О. М., Щеглова Э. А. Ценностно-смысловое измерение состояния вовлеченности: опыт эмпирического исследования // Вестник Кемеровского государственного университета. 2021. Т. 23, № 3. С. 691-704.

Kahn W. A. Psychological Conditions of Personal Engagement and Disengagement at Work // Academy of Management Journal. 1990. Vol. 33, № 4. P. 692-724.

Astin A. W. Student Involvement: A Development Theory for Higher Education // Journal of College Student Development. 1984. Vol. 40. P. 518-529.

Шамионов Р. М. Социальная активность личности и группы: определение, структура и механизмы // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Психология и педагогика. 2018. Т. 15, № 4. С. 379-394.

Разговоры о важном. Сервис для классных руководителей: [сайт]. URL: https://разговорыоважном.рф/(дата обращения: 05.08.2025).

Published

2025-12-05

Issue

Section

5.8.1. Общая педагогика, история педагогики и образования