THE ROLE OF EDUCATIONAL RESOURCES AND LECTURERS OF REGIONAL UNIVERSITIES IN PROVIDING SPECIALIZED SUPPORT FOR SCHOOL PROJECTS IN ENGINEERING CLASSES

Authors

  • Yelena V. Dudysheva Altai State Pedagogical University, Shukshin Biysk Branch
  • Olga V. Solnyshkova Novosibirsk State University of Architecture and Civil Engineering (Sibstrin)

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2025-4-5-11

Keywords:

engineering classes, types of schools, specialized support for educational projects, engineering thinking, regional universities, educational resources, digital learning tools

Abstract

This paper addresses the problem of improving subject learning in school engineering classes through the involvement of lecturers and educational resources from regional universities. It analyzes the results of experimental work on specialized support for engineering education provided to students in different types of schools over several years. The paper also proposes an interpretation of school educational projects from the perspective of chronotopic events in a hybrid space. Recommendations are offered on the use of educational resources in collaboration between pedagogical and engineering universities and schools.

Author Biographies

Yelena V. Dudysheva, Altai State Pedagogical University, Shukshin Biysk Branch

кандидат педагогических наук, доцент, доцент кафедры математики, физики, информатики

Olga V. Solnyshkova, Novosibirsk State University of Architecture and Civil Engineering (Sibstrin)

кандидат педагогических наук, доцент, зав. кафедрой инженерной геодезии

References

Васильева О. Н., Коновалова Н. В. Инженерные классы как инструмент профессиональной навигации // Высшее образование в России. 2018. Т. 27, № 12. С. 136-143.

Реализация интегративных механизмов в повышении готовности старших школьников к инженерному образованию / И. В. Янченко, Я. М. Янченко, М. А. Буреева [и др.] // Современные наукоемкие технологии. 2018. № 12-1. С. 229-236.

Фаритов А. Т. Педагогические условия формирования инженерной компетенции обучающихся в образовательном пространстве школы // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Педагогика и психология. 2021. № 1 (54). С. 225-235.

Веряев А. А., Белоненко М. Г. О формировании коллективного субъекта учебной деятельности при выполнении учащимися проектной работы // Педагогическое образование на Алтае. 2016. № 1. С. 15-20.

Солнышкова О. В., Дудышева Е. В. Поддержка элементов элитного инженерного образования в студенческих творческих мастерских // Инженерное образование. 2016. № 19. С. 8-14.

Корчажкина О. М. Составляющие инженерного мышления и роль ИКТ в их формировании // Информатика и образование. 2018. № 6. С. 32-38.

Samad N. A., Osman K., Nayan N. A.Computational thinking through the engineering design process in chemistry education // International Journal of Educational Methodology. 2023. Vol. 9 (4). Pp. 771-785.

Systems thinking, design thinking, computational thinking, and critical thinking / C. Blundell, L. Cameron, M. Mukherjee, et al. // Creative Technologies Education. Routledge. 2025. July. Pp. 44-58.

Хеннер Е. К. Вычислительное мышление // Образование и наука. 2016. № 2 (131). С. 18-33.

Веряев А. А., Дудышева Е. В. Хронотопы цифровой трансформации образования // Информатизация образования и методика электронного обучения : цифровые технологии в образовании: материалы IX Междунар. науч. конф. Красноярск, 23-26 сентября 2025 г.: в 4 ч. / под общ. ред. Ю. В. Вайнштейн, М. В. Носкова. Красноярск: КПГУ им. В. П. Астафьева, 2025. Ч. 2. С. 81-85.

Хронотоп инженерно-педагогического мышления / А. В. Феоктистов, А. Г. Кислов, И. В. Шапко, В. Е. Городилов // Высшее образование в России. 2023. № 32 (7). С. 135-156.

Dudysheva E. V., Shiling G. S., Zakharov P. V. University students interdisciplinary training of educational resources design for computer modeling in school engineering learning // 7th International Conference on Information Technologies in Engineering Education (Inforino). 2024. April. Pp. 1-6.

Дудышева Е. В., Солнышкова О. В. Организация проектной работы обучающихся инженерных классов сельских школ при поддержке педагогических и инженерных университетов // Вестник Набережночелнинского государственного педагогического университета. 2022. № S7 (42). С. 32-34.

Дудышева Е. В. Полипрофессионализация подготовки как фактор становления профессионала в педагогическом образовании // Гуманизация образования. 2023. № 3. С. 114-131.

Методологические и технологические проблемы современного педагогического образования / Е. В. Андриенко, А. А. Веряев, А. Н. Дахин [и др.]. Барнаул: АлтГПУ, 2023. 218 с.

Published

2025-12-05

Issue

Section

5.8.1. Общая педагогика, история педагогики и образования